Svar: Dårlig søvn - 3 mdr.
23. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev:o) Jeg har en del tanker, som jeg gerne vil dele med dig.
Du skriver ikke hvor meget din datter vejer og hvor meget mme hun drikker i løbet af et døgn, - det har naturligvis noget at sige i forhold til om det er et reelt mælkebehov hun har om natten. Det lyder det dog som om at det er og derfor tænker jeg, at det må være muligt for dig at få hende til at drikke lidt mere i løbet af dagen.
Mange forældre tror at det hjælper at give barnet skemad eller vælling inden natten, - at det må mætte mere. Det gør det også ofte ved de lidt større børn, men hos så lille en pige som din, så kræver det ekstra meget af hendes tarmsystem at skulle nedbryde al den mad og derfor arbejder tarmene på højtryk og så giver det faktisk en dårligere og mere urolig søvn. Samtidig indeholder både skemad og vælling jo ekstra proteiner, hvilket måske ikke er så hensigtsmæssigt i forhold til hendes nyreproblemer - det synes jeg I hvert fald at du skal tale med børnelægerne på sygehuset om. Jeg ved at man nogle gange anbefaler børn med nyreproblemer at starte forsigtigt ud også med kød osv...
Hvorvidt hendes nyreproblemer påvirker hendes søvn.. tja, det er en oplagt tanke og jeg synes i den forbindelse at det vil være en rigtig god idé at du får lavet en urinprøve på din datter og får kontrolleret om hun evt. kunne have en urinvejsinfektion. Det er faktisk ikke så ualmindeligt at små børn kan få blærebetændelse og det vil ofte spille ind på både madindtag, søvn osv. Det gør jo ondt hver gang de tisser...
Du kan på apoteket købe en lille pose, som du sætter fast på tissekonen inde i bleen, så kan du opsamle urin (f.eks. i morgenbleen) og få den kontrolleret hos egen læge.
Derudover så tænker jeg at det jo er helt normalt at børn på 3-4 måneder har behov for mælk om natten. Det kan godt være at der er børn i din omgangskreds som i den alder kan sove mange timer i træk, men det er ikke noget man kan forvente. Faktisk er det sådan at det først er når barnet er 6 måneder gammel, at man siger at de rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk om natten. Det betyder at de til den tid stadig skal have en flaske inden midnat og igen tidlig morgen, men flasken midt nat kan fra 6 måneders alderen springes over.
Så selvom det er svært, så prøve at lade være med at sammenligne med andre børn og så forsøg naturligvis at se om ikke du kan få hende til at spise en flaske mere i løbet af dagen, så hun kan springe den ene flaske om natten over.
En plan kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og puttes til sen eftermiddagslur
Aften 19: Flaske
Sen aften 23: Flaske
Nat 02.30: Flaske
Jeg håber at ovenstående tanker vil hjælpe dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske