Svar: Vil kun spise købe-mad
23. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lise
Du har fuldstændig ret i at det er bedre at Emma spiser købe mad, end at hun ikke spiser og når jeg ser din plan for dagen, så lyder det slet ikke problematisk. Jeg har naturligvis nogle tanker omkring det, som jeg gerne vil dele med dig.
For det første tænker jeg at Emma godt kan begynde at få mere og mere af jeres mad, ved siden af maden fra glas. Det vil sige at du, når du f.eks. giver hende "grøntsager med ris og kylling", så kan du koge lidt almindelige ris og give hende lidt af dette sammen med. Når du giver hende "Grøntsager med pasta", så kan du på samme måde koge nogle pastaskruer godt møre og tilbyde hende lidt af disse ved siden af. På samme måde kan du bruge nogle af grøntsagsretterne sammen med hjemmelavet kartoffelmos og du kan tilbyde hende små stykker af indmaden fra en frikadeller, kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihoveder og lignende som hun kan sidde med i hånden.
Det er altså et spørgsmål om at tilbyde hende mos fra glas, som du ved hun spiser og er glad for og så ved siden at tilbyde hende mad i stykker, både små stykker som du hjælper hende med at få, men også større stykker som hun selv kan sidde med i hånden.
Derudover er det meget vigtigt at du serverer maden fra glas af en tallerken, så hun spiser det, som var det hjemmelavet mad. Jeg har mødt børn som kun ville spise hjemmelavet mad, hvis det var kommet ned i et glas, fordi børnene simpelthen forbandt det at spise med at maden skulle komme fra glasset. Købemad er derfor helt okay, men det skal serveres som hjemmelavet med og det skal serveres sammen med hjemmelavet mad, så hun stille og roligt kommer til at spise mere og mere familiemad.
Med hensyn til mælkeindtag, så har Emma ikke længere behov for flasken om eftermiddagen. Hun er rigtigt god til at drikke store mængder af gangen og 3 flasker dagligt vil være nok til at dække hendes behov. Det vil sige et indtag på ca 600ml. Det passer således med en flaske inden formiddagslur, en flaske når hun skal puttes om aftenen og så en flaske igen inden midnat.
En plan for dagen til et barn på næsten 8 måneder kunne derfor se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i stykker at sidde med i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske mme ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og begynde med små brødhapsere. Du kan bruge grøntsagsmosen som smørbart pålæg. Tilbyd også lidt agurke og lignende at sidde med i hånden, som du også gør nu, vand af kop.
Puttes til middagslur kl 14 evt. med en flaske mme, det kommer helt an på om hun også har fået om formiddagen, ellers vil du måske kunne begynde at springe denne flaske over, eller du kan tilbyde hende lidt mindre af flasken, måske kun 100ml mme.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos eller måske lidt ren frugtmos, tilbydes frisk frugt i hånden - appelsin, pære, blomme, fersken, melon osv. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og du må gerne bruge mad fra glas, men forsøg at blande med det hjemmelavede som ovenfor beskrevet. Giv hende også mad i hånden og mad som kræver at hun skal tygge lidt mere. Vand af kop.
Puttes til natten kl. 19.30 med en flaske vælling
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen mælk.
Som du kan se her, så foreslår jeg altså at du nu begynder at skrue lidt ned for mælkeindtaget, så Emma kommer ned omkring 600ml i døgnet og hvorvidt det passer bedst med 3 flasker af ca 200ml eller 4 flasker, men lidt mindre i et par af flaskerne, må du prøve at vurdere.
Du skal ikke fokusere på mængden hun indtager af mad, lidt har også ret, lidt er bedre end ingenting. Samtidig vil det også være naturligt at hun begynder at spise lidt mere, når du får skruet mælkeindtaget yderligere ned.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske