Brev:
Mælkeindtag og skemad
23. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Mælkeindtag og skemad
Kære Helen
Lidt efter vores søn blev 4 mdr. fik jeg et ekstra besøg af ssp, og det jeg frygtede skete jo så... Han blev vejet og målt (6800g/61cm) (30/1-08) og jeg fik afvide at han vejede for lidt i forhold til hvad han skulle (ved så ikke hvor meget det skulle være?).
Så jeg fik instrukser på at starte op med skemad, og give vælling til natten hun mente han skulle sove igennem. Ellers plejede han kl.. ca. 03 om natten at få 230ml MME.
Jeg havde læst mig frem til at han nok ikke ville have mere end et par smags prøver de første gange men der gik ikke mere en to dage så ville han have en hel portion(1dl) han græd simpelthen, når jeg stoppede med at give ham grød (jeg var jo bange for om maven kunne tåle det osv.) Så han fik 1 dl risgrød om morgenen i en uge og derefter startede vi op på grøntsags mos om aftenen. Han spiser både grød og mos med en HELT anden lyst end da han kun levede af mælk, han elsker det simpelthen! Og maven er fungere tip top.
Men igen er vi tilbage til det med mælken, for jeg kan se at du mange steder skriver at man skal tilbyde dem en flaske mme efter et måltid, og det har jeg svært ved at få ham til at tage. Efter et måltid har jeg prøvet at få ham til at drikke lidt bagefter, har prøvet at vente til en time efter men han nægter simpelthen at tage flasken.
Desuden er jeg i tvivl om jeg skal ændre den erstatning han får til en "2´er"
Han får som bekendt Enfamil AR. (Gylper stort set ikke nu :)
Jeg tror ikke at mælkeindtaget er nok i forhold til hans alder men hvad kan jeg gøre? Jeg har allerede planer om at skifte risgrøden ud med en hj.lavet så jeg kan putte mme deri men hvad ellers og hvor meget skal han egentlig have? Hvad kan jeg derudover gøre for at få ham til at tage mere på i vægt?
Han fik desuden 1. februar to tænder i undermunden som jeg børster med vand, men skal han allerede bruge tandpasta??
Vores dag i øjeblikket ser således ud (har tager et gennemsnit af de sidste 3 dage)
Kl. 05.30 /06 : MME tager her alt fra 230ml til nogen gange kun 100ml.
Kl. 8.30/09: En dl. risgrød med frugtmos topping drikker -vand til (Risgrøden er købt)
Kl. 13/13.30: MME tager sjældent mere end 100/150ml.
Kl. 17/17.30: MME 180ml
Kl. 19-19.30: Hj. lavet Grøntsags mos af Broccoli, Kartoffel, Gulerod med ca. 100ml. MME og en tske fedtstof, drikker vand til.
Kl. 20/20.30: Bliver han puttet, med en lille smule vand 50ml-vil ikke have mælk.
Kl.23.30: Sovende får han en flaske majs vælling 180ml.
Håber du endnu engang vil være behjælpelig med nogle forslag til hvordan den mælk kan komme i ham, synes det har været en kamp uden lige med den mælk siden han blev født. Jeg vil ikke øge ham i skemad før han bliver 6 mdr. i frygt for at han så helt skipper mælken. Det skal desuden siges at jeg har prøvet at give en halv portion skemad for så at se om han vil have mælken efter men det vil han ikke. Han har bare ikke lyst til mælk, så vil han hellere undvære...
Mange hilsner
SM