Svar: Mælkeindtag og skemad
23. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære SM
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvor meget din dreng skulle have taget på, det afhænger helt af hans vægtkurve fra lille. Vægtøgningen falder stille og roligt og helt naturligt i takt med at barnet bliver ældre. Det vil derfor være sådan at barnet normalt tager mest på de første måneder og så mindre og mindre. Barnet skal dog blive ved med at tage på hver måned og må ikke tabe sig.
Jeg ved at din dreng var ret stor da han kom ud og det er også sådan at børn som fødes meget store ikke tager helt så meget på, som børn med mindre fødselsvægt gør - vægten udligner sig således i sidste ende...
Med hensyn til skemad og mælkeindtag så lyder det du fortæller rigtig fint og jeg synes du skal bibeholde Enfamil AR, da den fungerer godt for jer. Der er ingen grund til at skifte til en anden eller til en "2'er".
Mælkeindtaget er rigtig fint og helt nok i forhold til hans alder og da han samtidig spiser skemad, som han gør, så lyder det du fortæller faktisk rigtig godt. Du må tro på at han har en helt naturlig evne til at regulere sit behov. Du skal også regne med at grøden indeholder mme-pulver, således at når du laver den industrielle grød med vand, så får han på den måde mælk via grøden. Så heller ingen problemer det:o)
Og med hensyn til at tilbyde flaske efter et skemåltid, så kan han ikke drikke det, når han spiser så godt og derfor er det du skriver med flaske forskudt for skemaden rigtig fint og lige efter bogen.
Du kan altså derfor godt slappe af og tro på at din dreng nu får det han har behov for, det du fortæller lyder rigtig fint og bestemt ikke noget du behøver ændre på som det ser ud lige nu. Fortsæt endelig den gode gænge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske