Svar: Formiddagslur - 9 mdr.
23. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil først i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lur dagligt, så umiddelbart lyder det lidt tidligt at forsøge med kun en lur hos jer...
Man skal dog aldrig sige aldrig og du kan jo godt forsøge. Du skriver ikke noget om hvordan han virker, hvis han kun sover 2 timer om dagen - 1½ til formiddag og ½ over middag? Hvis det virker som om han trives med denne løsning, så er det jo godt for alle, hvis han ikke virke udhvilet så er det naturligvis et problem og hvis det ender med at han falder i søvn tidligt om aftenen og så vågner om natten, så er det jo et endnu større problem.
I princippet skal han jo have lov til at regulere sin søvn ind selv og som udgangspunkt så tænker jeg at han måske ville trives bedre med en kort lur om formiddagen og så en længere lur over middag, men igen - hvis dette ikke er hans møster, så kan du jo godt forsøge med en lidt længere middagslur og se hvad tiden bringer. Jeg er nemlig enig med dig i at det ville være godt, hvis det var omvendt.
Tror du han kan holdes vågen om formiddagen, så han sover lidt senere mod så at sove længere eller tror du han er for træt til det?
Jeg ved godt at jeg stiller mange modspørgsmål i mit svar her, men det er fordi jeg tænker at det jo er dig, der kender din dreng bedst og jeg kan jo svare mere generelt. Derfor er min umiddelbare tanke at to lure dagligt er hans behov - sammenlagt lyder 2½ time også aldersmæssigt rigtigt, hvis han har en god lang nattesøvn. Hvorvidt du kan slå de to lure sammen til en, må altså komme an på en prøve, fordi han stadig er så ung som han er:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske