Brev:
Vuggestue og adskillelse fra far i et år?
23. februar 2008
Alder:
12 mdr.
Vuggestue og adskillelse fra far i et år?
Hej Helen,
Jeg har endnu et par spoergsmaal:
Vores soen er nu 12 maaneder, og jeg vil gerne have at han skal begynde i vuggestue. Som du ved har han en fantastisk barnepige herhjemme i vores hus, men jeg tror det ville vaere godt for ham at komme ud blandt andre boern. Vi har fundet en god vuggestue som har aabent man-fre kl. 8-12. Om eftermiddagen vil han fortsat vaere sammen med vores barnepige herhjemme, indtil vi kommer hjem fra arbejde.
Mit problem er at han ikke kan SOVE i den vuggestue. De fleste boern er 13-14 maaneder og aeldre, og paedagogerne siger at de ikke sover (ikke har brug for at sove). Indtil videre sover Leonard fortsat fra kl. 10:30-11:30 og spiser saa frokost kl. 12:00 og sover igen fra kl. 15:00-16:00. Det passer os fint, faa saa er han vaagen lidt laengere om aftenen, naar vi kommer hjem fra arbejde (falder i soevn omkring kl. 20:30-21:00 og vaagner kl. 6:00-6:30).
Skal jeg vente med at putte ham i vuggestue, eller skal jeg forsoege langsomt at vaenne ham til ikke at sove om formiddagen? Jeg er bare bange for at han kommer doedtraet og sulten hjem kl. 12:00 hver dag... Maaske kunne jeg ogsaa give ham en lille madras med i vuggestuen? Noget andet er at de ikke har nogen "overgangsfase" for at koere ham ind. De vil helst have at man bare afleverer og gaar. Kan jeg lade ham blive 4 timer den foerste dag, eller er det bedre med 1 time, saa 2 timer, saa 3 timer osv.? Gode raad er velkomne.
Det andet spoersmaal er lidt mere kompliceret og foelsomt. Det drejer sig om at min mand er blevet bedt om at tage et job i Sudan i et helt aar, hvor vi (mig og Leonard) ikke kan komme med pga. sikkerhed. Min mand er ikke selv vild med ideen om at skulle vaere adskilt fra os, men det er fantastisk spaendende arbejdsmaessigt, og det er svaert for ham at sige nej til sin arbejdsgiver.
Vi ville blive boende her hvor vi er nu, og han ville kunne besoege os cirka hver anden maaned (maaske lidt oftere) i 2 uger. Vi kan vaere paa Skype med webcam 3-4 gange om ugen, og kan tale i telefon. Leonard har en meget fin kontakt til sin far nu, og selv om han nok er taettest knyttet til mig, lejer de, og min mand bader og putter ham ogsaa ofte. Det skal ogsaa lige naevnes at Leonard er meget knyttet til sin barnepige, som har passet ham lige siden han var 2 maaneder gammel. Saa han har naermest 3 "foraeldre". Vores barnepige vil fortsat vaere sammen med ham om eftermiddagen, og jeg tager over naar jeg kommer hjem om aftenen.
Mit spoergsmaal er: Vil min soen foele sig "svigtet" af sin far? Hvordan risikerer det at paavirke deres forhold - paa kort sig og paa langt sigt? Kan det "skade" min soen paa lang sigt (f.eks. ved at han foeler sig svigtet, ikke kan stole paa voksne etc.)? Eller er det OK, hvis bare vi bevarer en taet kontakt, og min mand tilbringer masser af tid med ham igen, naar det aar er omme? Vi er selvfoelgelig klar over at Leonard maaske vil opleve sin far som lidt "fremmed" hver gang han kommer tilbage, og maaske endda vil vaere lidt sur, men skader det ham eller deres forhold paa LANG sigt?
Jeg selv har det faktisk ok med at min mand maaske tager afsted. Jeg har saa meget praktisk hjaelp i hverdagen, vores barnepige er naesten en del af familien, og selv om jeg selvfoelgelig vil SAVNE min mand utroligt meget, saa vil jeg alligevel godt kunne faa en god hverdag med min soen, venner og arbejde. Naar det aar er omme, vil vi saa alle 3 flytte til Berlin hvor vi skal blive i 3-4 aar (vi flytter jo hvert 3. aar i kraft af vores arbejde).
Det var det hele for denne gang! Tusind tak for en dejlig brevkasse!
Venlig hilsen
Camilla