Svar: Ammestrejke og modermælkserstatning
23. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Det er kun Nutramigen og Profylac der har dokumenteret effekt og derfor anbefales til børn med mælkeallergi. Men du har ret i at når din datter er vant til brystmælk, så er det rigtig svært at få hende til at drikke de to produkter, som bestemt ikke smager på samme måde.
Man kan nogle gange få barnet til at drikke det ved at komme sukker i. Du må komme 1 tsk sukker i 100ml mme, - modermælk er også meget sødt, så det kan måske hjælpe dig.
Alternativet vil være at købe Nan H.A. som smager helt anderledes, men stadig ikke som modermælk. Nan H.A. har delvist spaltede proteiner (det hedder et partielt hydrolyseret produkt) og har derfor en allergiforebyggende effekt, den er dog mindre end Nutramigen og Profylac. Det kunne måske være en løsning hos jer, da det lyder som om at din datter godt må få lidt komælk, det skal bare ske ganske gradvist.
Det er vigtigt at hun får mellem 500-750ml mme dagligt ved siden af sin skemad. De fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 flasker dagligt for at nå op på dette og i 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3 flasker dagligt. Det kan have stor betydning for hendes lyst til flasken, at du ikke tilbyder flasken mere end nødvendigt er. Samtidig skal du være opmærksom på at hun jo er ved at være så gammel, at hun tydeligt interesserer sig for alt muligt andet i verden end bryst og flaske... Derfor kan du nogle gange forsøge at tilbyde hende flaske, når hun ikke er rigtigt vågen, det kan f.eks. være sen aften, hvor hun måske godt mere eller mindre i søvne vil acceptere en flaske med mælk.
Du kan også bruge mme i maden, som du også gør, så hun på den måde får lidt af sit mælkebehov dækket.
Når jeg læser dit brev, så får jeg ikke indtryk af at du gerne vil have råd omkring ammestrejke, udmalkning osv. Men at du nu har taget en beslutning om at overgå til flaske med mme... Hvis du gerne vil have råd omkring amning, så skriv til mig igen:o)
Håber du er hjulpet lidt videre i dag:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske