Svar: Flaske hvor længe og vægt
24. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Anja
Det vil være helt relevant at bibeholde to flasker dagligt indtil din dreng er omkring 12 måneder gammel, det er vigtigt at han får sin 400ml mme indtil da, så hans jernbehov bliver dækket. Derefter kan du så overgå til en godnathistorie, en kop mælk og evt. en banan - som erstatning for godnatflasken.
Det skal naturligvis være et skøn, således at hvis han selv begynder at sige fra overfor flasken og ikke længere virker til at have behov for den, så er det smart at følge dette. Det er den letteste måde at stoppe med flasken på. Ellers er det dig, som ligesom skal tage beslutningen om at det er slut og den beslutning naturligvis ud fra at han stadig skal have sit mælkebehov og jernbehov dækket.
Med hensyn til vægt så lyder 11 kg og 80cm rigtig fint. Det er en god vægt og højde, det passer fint sammen. Han er højdemæssigt lidt højere end gennemsnittet, - er måske mere som en 1 årig, selvom han kun er 10 måneder - men det gør jo ikke spor. Vi har jo alle forskellig højde og børn er heller ikke lige lange når de bliver født.
Det er rigtigt at børn stille og roligt begynder ikke at tage helt så meget på, når de først fylder et år, men tabe sig skal de ikke og du skal på ingen måde overveje at sætte din dreng på kur eller lignende. Han lyder som en sund og dejlig dreng.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske