Brev:
3 årig smider sutten
26. februar 2004
Alder:
3 år
3 årig smider sutten
Kære brevkasse
Vores datter på næsten 3½ år fortalte for 4 dage siden at "nu smed hun sutten". Vi har ikke talt meget om det, især ikke da et tidligere lignende udsagn ikke gav pote.
Men denne gang ville hun op til "suttetræet" for at hænge de sidste 3 sutter op - så det gjorde vi så........
Her kommer problemet så. Om aftenen ville hun (naturligvis) have sin sut men det lykkedes mig uden de alt for store scener at få hende puttet med en ekstra lang godnathistorie.
Hun vågner imidlertid indtil flere gange om natten og græder en del (og vækker dermed lillebror og andre i huset). Vi har forsøgt at løse det ved at lade hende sove i vores seng - noget der aldrig før har været aktuelt andet end ved sygdom!
Men hun græder fortsat et par gange om natten og om dagen kan hun spørge om vi ikke skal køre op til suttetræet for at hente den ene af sutterne.
Vi har til nu (3 nætter) sagt nej til sutterne og sagt at vi vil hjælpe hende til at sove i stedet. Vi er klar til trøst, hygge og andre "dårlige" vaner, der så må aflives senere udfra antagelsen om at nu har vi sagt A og må så sige B og gennemføre projektet.
Jeg er dog stadig i tvivl om vi er (for) hårde ved hende. Hun har til nu været glad for sutten, men kun i lang tid (ca 1 år) brugt den om natten samt ved evt. eftermiddagslure (dem har hun nu helt droppet for ca 14 dage siden).
Der er naturligvis mange ting om vores datter vi ikke får fortalt i en forholdsvis kort mail.... hun betragtes af børnehaven og os forældre som velfungerende, med er særligt godt ordforråd og som meget stor af sin alder rent udviklingsmæssigt - måske lidt for stor/gammel af sin alder at være.
Håber på en tilbagemelding
Med venlig hilsen
Charlotte