Svar: 3 årig smider sutten
26. februar 2004
Alder:
3 år
Kære Charlotte
Det at din datter har sagt at hun vil smide sutten, er et fint tegn og det skal I naturligvis støtte hende I, som I har gjort.
Jeg synes ikke at I skal købe nye sutter, det er en overgang og hun 'glemmer' den.
Måske kan I finde en tøjbamse eller en dukke eller andet, som hun kan putte med i stedet for. Sutten har været et fast ritual og det har givet en tryghed, som hun nu søger at få igen. Derfor kan det være en god idé at finde en ny "substitut".
Det er fint at I har taget hende ind i jeres seng, netop fordi det er trygheden hun søger, men på længere sigt, vil det dog være mest hensigtsmæssigt at hun fortsat blev puttet i engen seng og så kunne komme ind til jer hen på morgenstunden, hvis hun føler sig utryg. For noge børn fungerer det med at have en madras på gulvet i forældrens soveværelse, så er overgangen til eget værelse ikke så stor.
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være en både sød og kvik pige.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske