Brev:
Søvn med tvillinger - 6 mdr.
24. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Søvn med tvillinger - 6 mdr.
Kære Helen,
Tak for din plan for måltider og sovetider for vores tvillingedrenge, som vi desværre ikke kan få til at fungere i praksis.
Det er blevet lidt af en ond cirkel af træthed, der påvirker hele dagsmønstret. Dagen starter med en amning/flaske ved 5-6-tiden om morgenen, og drengene vågner så mellem 6 og 6.30. Far står op med dem ved 7-tiden, og de er i fint humør indtil ved 8-tiden. Her begynder de at blive rigtig pjevsede og gnide sig i øjnene, og vi skynder os at lave havregrød med frugt til dem, som de spiser ca. 8.30.
Herefter en dobbeltamning kl. 9.15 og formiddagslur fra 9.30 til 11.30. Der er min erfaring, at de skal have to timers søvn om formiddagen for at kunne være i godt humør til frokosten. Så spiser de frokost kl. 12 (rester fra aftensmaden, dvs. grøntsager, kød, nogle agurkestænger i hånden) og vi leger indtil ca. 14.15, hvor de dobbeltammes.
Herefter sover de eftermiddagslur fra ca. 14.30 til 16.15, hvor de får lidt mælk og leger indtil aftensmaden kl. ca. 18. Leger indtil kl. 19.15, hvor de får bad eller synger sange og får nattøj på. Den ene dreng ammes til ro, og den anden får en flaske. De sover omkring kl. 20.00, og det er ikke noget problem at lægge dem i seng og få dem til at sove.
Problemet opstår om natten. De sover fint indtil kl. ca. midnat, hvor den ene ammes og den anden får flaske af far. Så er det meningen, at de skal kunne holde sig uden mad indtil kl. 5-6, men sådan går det ikke. Ham der får flaske vågner gerne hver time og skal trøstes og vugges i søvn. Ham, der ammes, sover fint til kl. 3, hvor han vågner og er meget urolig og særdeles vågen. Han er vant til mad hver tredje time, og det er som om at han forventer en amning på det tidspunkt, men det får han ikke, for så kan han ikke spise morgenmad.
Men han er altså vågen og urolig fra kl. 3 og frem til morgenamningen ved 5-6-tiden og kan kun falde i søvn i mine arme. Så snart jeg lægger ham, vågner han. Så begge unger er altså meget urolige det meste af natten.
Det skal tilføjes, at de lægges til at sove i hvert deres rum, flaskedrengen i børneværelset og ammedrengen i fars og mors soveværelse. Når flaskedrengen vågner ved 24-tiden, giver far ham en flaske, men herefter vil han ikke sove i sin egen seng længere, og far må tage ham ind i sofaen i stuen (godt barrikaderet af puder så han ikke kan falde ned) og sove dér sammen med ham. Mor sover med ammedrengen i forældrenes soveværelse, og drengen kommer op i dobbeltsengen fra kl. 24 og sover hele natten dér.
Dvs. drengene sover ikke sammen, mor og far sover ikke sammen, og i det hele taget sover vi ikke særlig dybt og behageligt nogen af os. Alt det natteroderi gør, at de er dødtrætte om morgenen og når at blive overtrætte, så morgengrøden indtages under skrigeri og pjevsen.
Vores mål er, at begge drenge skal sove sammen i deres børneværelse, og far og mor skal sove sammen i dobbeltsengen. Har du nogen ideer til, hvordan vi kan nå det mål? Vores egen sundhedsplejerske har desværre ikke meget at bidrage med.
Tvillingemoren