Svar: Søvn med tvillinger - 6 mdr.
24. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Tvillingemor
Lad mig lige starte med at sige, at selvom nætterne stadig roder og ikke fungerer, så lyder det som om at I i løbet af dagen har fået lidt mere struktur og rytme for søvn og mad og det lyder som om at det om dagen kører meget godt... det er jo et stort plus og vigtigt at holde fast i:o)
Men når det er sagt, så kan jeg godt forstå at I synes det er rigtig hårdt. Når jeg læser jeres beskrivelse af nætterne, så slår det mig dog, at det lyder som om at drengene har behov for nærhed om natten - de sover begge bedst i nærheden af jer. Den ene sover med far og den anden med mor og ingen sover særlig godt.
Var det ikke muligt at forsøge at lægge børnene sammen? Ikke bare i samme rum, men lægge dem i samme seng? Der kan som regel godt nå at ligge to børn i en tremmeseng. Jeg har set andre tvillingefamilier praktisere dette og faktisk ofte oplevet at det går over alt forventning. Tit så forestiller man sig jo at børnene vil vække hinanden, men det gør de ikke nødvendigvis... jeg synes derfor det er et forsøg værd at se om ikke de to drenge kunne sove sammen, sove med hinanden i stedet for at sove med mor og far og så ville I også få lidt bedre søvn.
Hvad tænker I om det?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske