Brev:
Total personlighedsændring - hvad sker der med min søn?
24. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Total personlighedsændring - hvad sker der med min søn?
Kære Helen
Selvom det er kort tid siden, at jeg skrev til dig sidst, har jeg allerede igen brug for din hjælp. Jeg aner simpelthen ikke mine levende råd.
Min søn (17 uger i dag) har de sidste 7-10 dage været FULDSTÆNDIGT anderledes, end han plejer. Han er gået fra at være en glad og tilfreds, stor-pludrende og smilende baby, der elskede at lege (både for sig selv og med min mand og mig) til at være en klynkende, utilfreds dreng, der er ENORMT svær at stille tilpas og ikke rigtigt har lyst til noget. Jeg kan momentvis få ham til at grine med en flyvetur eller en sang, men ellers udstråler han utilfredshed med sin situation det meste af tiden.
Han er samtidigt begyndt at afvise sutteflasken totalt, hvilket har slået mig fuldstændigt ud. Ikke fordi han ikke kan klare sig uden modermælkserstatning, som han har fået ca. 80 ml af hver aften efter dagens sidste amning (han ammes fuldt ud, og har endnu ikke fået fast føde). Men simpelthen - og meget egoistisk - fordi jeg nu kan se min nyvundne frihed fordufte.
Hidtil har min mand kunnet give en flaske ind imellem, sådan at jeg kunne være væk fra hjemmet lidt mere end de 3 timer, jeg normalt har mellem hver amning. Det har jeg gjort brug af til at komme en tur til frisøren eller være lidt ude for mig selv. Han har tidligere spist godt af sutteflasken. Vi har eksperimenteret med forskellige spisestillinger for at få brudt hans sultestrejke, men uden held.
De sidste par dage har vi droppet flasken helt. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør blive ved med at prøve at give ham flasken. Kan jeg gøre andet for at få ham til at tage den (f.eks. prøve med vælling)? Ethvert råd modtages med kyshånd, da jeg er voldsomt ked af, at jeg nu ikke længere kan overlade ham til min mand ind imellem (det lyder frygteligt egoistisk, når det kommer på skrift, men jeg har ind imellem stort behov for at lave noget for mig selv).
Amningen går fortsat fint, selvom han til tider virker noget ukoncentreret, når han spiser. Han spiser fra begge bryster hver gang, ca.10 min. fra hvert. Jeg har ikke fornemmelsen af, at hans ændrede adfærd bunder i sult.
Hans søvn er også blevet lidt ringere indenfor de sidste 7-10 dage, han sover mere uroligt, græder til tider under indsovning, kan vågne med et skrig osv.
Jeg har ondt af min søn, for det virker simpelthen som om at det er enormt svært at være ham for tiden. Og vi kommer lidt ind i en dårlig cirkel, hvor frustration (hans og min) avler frustration. Jeg har svært ved at være en ordentlig sød mor, når han hele tiden er klynkende utilfreds.
Hvad "fejler" han? Er det bare en fase, han skal igennem? Hvis ja, hvor længe skal jeg så regne med at den fase varer? Kan jeg gøre noget for at lette hans ubehag? Jeg er i tvivl om han skal stimuleres mere eller om jeg skal lade ham være i fred mest muligt. Umiddelbart virker han mest tilfreds, når han får lov til at sidde lige så stille på skødet af mig og pille med lidt legetøj. Jeg har brug for at forstå baggrunden for hans radikalt ændrede adfærd, simpelthen fordi det kan gøre det nemmere at acceptere situationen.
Jeg håber meget, du kan hjælpe, for hele familien emmer af frustration for tiden.
Med venlig hilsen
Stine