Svar: Total personlighedsændring - hvad sker der med min søn?
24. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Børn gennemgår en stor udvikling og de har i deres udvikling helt bestemte tidspunkter, bestemte faser, hvor de tager det som nogen kalder for tigerspring. I disse perioder udvikler de sig ofte måde motoriske og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse osv.
Man taler normalt om at barnet har et 12 ugers spring og et 19 ugers spring, tidspunkter som naturligvis godt kan variere efter hvorvidt barnet er født til termin eller ej. Din dreng ligger lige mellem disse to tidpunkter aldersmæssigt, men jeg tænker at det måske alligevel er noget af dette som gør sig gældende. Det er i hvert fald en god forklaring på det du oplever.
I starten, da din dreng var helt lille så kunne han knytte sine hænder, når du gav ham noget. Han blev stille og roligt bedre og bedre til at fokusere på det når du holdt det foran ham og nu er han nået dertil, hvor han bevidst begyndet at tage ud efter ting. Det vil sige at han begynder at blive bedre til at styre sine arme og hænder - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte ham i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Han begynder også at skelne meget mellem om han er hjemme eller ude, om han er hos mor eller far eller om han er i favn hos en bedstemor eller en helt fremmed, som han ikke kender. Alle disse nye indtryk og nye færdigheder påvirker naturligt hans søvn og det kan faktisk også spille lidt ind på appetitten.
Der findes en bog som hedder "60 vidunderlige uger" som jeg vil anbefale sig at læse, - jeg er sikker på at du i den kan finde en beskrivelse som vil passe på det du oplever med din dreng lige i øjeblikket:o) Du finder den i min bogguide.
Med hensyn til flasken, så giv den en pause og lad være at presse ham til det. Tag fortsat lidt tid til dig selv - det har du måske ekstra brug for lige i øjeblikket og så kan det sagtens være at han tager imod flasken af far, når mor ikke er der...
Jeg er altså ret sikker på at det er en fase din dreng skal igennem og at du når det om et par uger er overstået vil se at din dreng har lært nye færdigheder - måske en måde at pludre på, eller bruger sig selv fysisk på en anden måde...
Håber du hermed har fået lidt ro:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske