Brev:
Fast døgnrytme - 11 mdr.
24. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Fast døgnrytme - 11 mdr.
Kære Helen
Vi har meget svært ved at fastholde en fast døgnrytme for vores søn, Simon, på 11 måneder. Jeg har skrevet til dig en gang før ang. hans nattesøvn, som stadig ikke er helt god. Han sover ikke igennem og vågner ofte i løbet af natten, hvor vi beroliger ham ved at vugge ham, eller jeg ammer ham. Han sover det meste af natten i vores seng.
Det lader til, at han ”foretrækker” at sove til kl. 9 om morgenen. Jeg har brugt og noteret i babykalenderen lige fra han blev født, og når jeg kigger tilbage i den, er han 90% af dagene vågnet omkring kl. 9. Kort efter jul besluttede hans far og jeg, at nu skulle der helt faste rutiner til, primært for at hjælpe ham med at sove bedre om natten. Vi noterede cirka-tidspunkter ned for lure og måltider etc., og vi trappede langsomt ned fra at lægge ham omkring kl. 22 om aftenen til at lægge ham kl. 20-20.30, som vi gerne ville have det.
Efter et par lidt rodede dage, der bærer præg af ændringer, lykkes det som regel at få en ”mønsterdag” eller to, hvor vi følger rutinerne. Men når han så er lagt i seng for natten omkring kl. 20, så sker der gerne det, at han vågner mellem kl. 2 og 4 og er umulig at få til at sove igen.
Vi prøver at amme, give sutteflaske, vugge ham i armene etc. Nogle gange falder han i søvn i vores arme, men prøver vi at lægge ham i egen eller vores seng, så klamrer han sig til os og klynker og får store øjne igen. Som regel er vi nødt til at stå op med ham en times tid eller to, førend han er træt nok til at overgive sig. Og så har vi problemet den følgende dag, hvor han selvfølgelig er dødtræt om morgenen efter nattens udskejelser, og han ender derfor ofte med at sove til kl. 9 igen igen! Og så er det jo svært at forlange, at hans formiddagslur skal starte halv 10!
Vi har tænkt på, om vi bare skal vække ham om morgenen på trods af, at han har været vågen op til 2 timer om natten? Han vil i så fald blive ked af det og være lidt umulig pga. manglende søvn. Nogle gange har vi været oppe med ham fra kl. 3-5, og så nænner vi jo ikke at vække ham igen kl. 6 eller 7. Men vi aner simpelthen ikke, hvordan vi ellers skal holde fast i rutinerne.
Han sover to lure om dagen, som regel af halvanden times varighed. Hvornår vil det være nok med en enkelt lur om dagen? Han skal starte i vuggestue, når han bliver 13 måneder, og dér sover børnene vist kun én gang om dagen, ikke? Vil han kunne klare det, eller vil vi være nødt til at give ham en kort lur, når vi har hentet ham fra vuggestuen?
Ellers synes vi, at vi har fundet nogle gode godnat-ritualer, som vi tror hjælper Simon til at indstille sig på nattens komme:
Vi starter mellem kl. 18 og 18.30 med at give ham aftensmad. Så følger et bad, babymassage på puslebordet, lytte til Søs Fengers vuggeviser, imens vi læser et par bøger/hygger i gyngestolen på værelset i dæmpet belysning, drikke en tår lun sødmælk på sutteflaske, vugge i mors eller fars arme til han falder i søvn.
Vi er ret sikre på, at han godt ved, hvad klokken har slået, når han kommer ind på sit værelse efter aftenbadet, og han lader til at hygge sig med det og falder som regel relativt nemt i søvn. Men hvorfor vågner han så om natten? På trods af de store øjne på dette tidspunkt virker han altid meget træt og bliver hurtigt ked af det, hvis legetøjet driller eller han ikke lige kan dét han vil. Så det er tydeligt, at han bare skal sove videre, men som tidligere nævnt virker det som om, han kæmper imod.
I øjeblikket er vi helt ude af rytme, og han bliver faktisk lagt tæt på kl. 23 pt. Det er helt skævt, og vi vil så gerne have lavet om på det. Men hvordan får vi så rykket sengetidspunktet fra kl. 23 til kl. 20? Det er immervæk 3 timer tidligere. Og om en måneds tid får vi jo sommertid, som vanskeliggør det yderligere for os. Er tricket at rykke sengetidspunktet et kvarter om dagen fx?
Og det helt store spørgsmål er: hvad gør vi, når han har været oppe et par timer om natten, så vi stadig kan holde fast i døgnrytmen?
På forhånd tusind tak for dit svar!
Mange hilsner
Trine