Svar: Fast døgnrytme - 11 mdr.
24. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Trine
De fleste børn vil først kunne nøjes med en lidt længere middagslur når de er mellem 12-18 måneder gamle, men da jeres dreng har tendens til at sove lidt længe om morgenen, så tænker jeg faktisk at I måske skulle forsøge om ikke det kunne være en mulighed hos jer - han er trods alt 11 måneder nu og når han skal begynde i institution om et par måneder, så vil det jo være meget passende om det kan lade sig gøre.
Jeg tænker om I derfor skulle forsøge med en dagsrytme, hvor han står op kl. 9, får morgenmad, leger osv. så får han frokost kl. 11.30-12, som det nu passer og så puttes han til middagslur, hvor han så kan sove godt 2 timer.
Jeg tænker at det med at vække om morgenen skal I afvente og se hvad der sker, når I nu forsøger med en lidt længere lur midt på dagen i stedet. Det vil sandsynligvis påvirke hans sove tidspunkt om aftenen og dermed også hans tidspunkt at stå op på og derfor vil det (hvis alt går som ønsket) passe med at han, når han starter i institution, kommer op om morgenen, bliver afleveret, sover middagslur osv. sammen med de andre. Ofte sover de nemlig lidt tidligere end jeg har beskrevet her.. puttes måske allerede til lur kl. 12.
Med hensyn til at han vågner om natten, så tænker jeg at det faktisk godt kan handle om at han falder i søvn i jeres favn og flyttes, når han sover. Det vil sige at når han vågner op af en drøm eller vågner lidt fordi han vil skifte stilling, så oplever han at ligge et andet sted end han er faldet i søvn og det er utrygt for ham. Derfor falder han ikke i søvn igen, men vågner yderligere op og er ked af det og søger jer.
Det er derfor en rigtig god idé, hvis I kunne lære ham at falde i søvn i sengen, så han oplever og lærer at det er der hans skal sove. Det vil på sigt hjælpe ham til at komme videre i søvnen og kunne skifte søvnfaser uden jeres hjælp.
Da han har meget brug for tryghed og nærhed og fysisk kontakt når han skal sove, så vil det være rigtig fint at I starter putteritualet som nu, men at I så forsøger at putte ham i sengen og så sidde ved siden af ham, holde ham i hånden, kærtegne ham, evt. lade ham få sin flaske imens han ligger ned i sengen. Og så kan I sidde og synge lidt eller sætte vuggeviser på eller læse en historie.
Nogle børn har brug for at man sidder der, er der for dem og de lægger sig roligt til at sove i løbet af nogle minutter. Hvis han gør det, så er det fint. Men andre børn ser det som tegn til at vi skal lege og underholde og er det tilfældet, så er det en god idé at gå - dog hele tiden gå frem og tilbage, så han ved at I er der, betrygge ham i at I passer på ham, er der for ham osv. men samtidig vise ham at der ikke skal leges nu, men at der skal soves.
Tidspunktet for hvornår I kan putte ham om aftenen afhænger helt af hvor sent han står op fra sin middagslur - hvis man således forestiller sig at han står op kl. 9, puttes til middagslur kl. 12.30/13 og sover et par timer, så han står op kl. 15, så vil du kunne putte ham tidligere til natten.
De fleste børn på et år, vil have behov for at sove 2-3 timer til middag (fordelt på 1-2 lure) og så sove 11½-12 timer om natten. Sammenlagt 13-14 timer i døgnet. Hvis jeres dreng sover fra 21-9, så sover han f.eks. 12 timer om natten og behøver således måske kun 1½ times middagslur, men sover han tidligere og står tidligere op, så kan længden af middagslur også variere...
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske