Svar: Søvn og gylp - 3 mdr.
25. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Silas mor
Der er flere ting som gør sig gældende for jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første tænker jeg at din dreng nu har en alder, hvor han naturligt har haft behov for at die lidt hyppigere og lidt mere kortvarigt hos dig, for at få din mælkemængde sat lidt op. Det er en af grundende til at han ikke længere sover så lange lure om dagen. Nu hvor mælkemængden er større, så skal han have tid til at nedbryde det i maven - han får altså mere mælk end han plejer (hvilket er rigtig godt og nødvendigt), men det er også en af grundende til at han gylper lidt ekstra.
Derudover tænker jeg at han nu har en alder, hvor han begynder at blive meget mere opmærksom på verden omkring sig, han smiler bevidst, er måske endda begyndt at le med lyd (ellers kommer den nok i løbet af de næste uger), han drejer hovedet bevidst efter lys og lyd og registrerer på en helt anden måde rummet han er i. Du kan se, når du sidder med ham i sofaen og far kommer ind i stuen, at han drejer hovedet, forsøger at følge far, finde ud af hvad der sker omkring ham, er mere opmærksom på hvem der kommer osv.
Det betyder at han oplever meget mere, får mange flere stimuli end tidligere. På den ene side, så nyder han det og kan slet ikke få nok, har svært ved selv at sige fra og bliver derfor lidt overtræt. Det er derfor han græder lidt om aftenen, når det hele bare er blevet lidt for meget og det er okay. På den anden side, så giver det ham også en masse drømme, en masse oplevelser der skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt. Det betyder at han i drømme ligger og småklynker, smasker, søger, græder lidt og også fysisk ligger mere uroligt. Spræller med armene, virrer med hovedet osv. Men han gør det selvom han sover.
Derfor vil det være rigtig godt, om du kunne forsøge at lade ham ligge om natten - ikke tage ham op og ind til dig, men forsøge om du bare med en beroligende hånd og lidt kærtegn kan få ham videre i søvnen. Og nogle gange skal du faktisk bare lade ham ligge og se om han ikke selv kan komme videre i søvnen.
Det vil være rigtig godt om du kunne prøve at putte ham i hans egen seng, så han ikke ligger tæt op af dig om natten. Selvom det virker svært og hårdt at så lille en dreng skal ligge for sig selv, så tænker jeg at det vil være godt for jer begge og det er vigtigt at du også får sovet.
Tremmesengen, vuggen eller hvad I nu har, kan du lade stå i soveværelset. Hvis du oplever at han især sover bedst i liften, så kan du starte med at putte ham der, men stille liften i hans egen seng, så han vender sig til at sove i sengen. I løbet af de næste uger vokser han jo ud af sin lift og så vil det være godt at han inden har lært at sove i sin seng.
Nogle forældre gør det at de tager tremmerne væk på den ene side af sengen og sætter barnesengen sammen med forældresengen. På den måde kan barnet ligger i sin egen seng, men alligevel tæt nok på til at du kan lægge en beroligende hånd over til ham, lade ham holde om din finger osv. På den måde kan han lære at sove i sin egen seng, få trygheden og roen, når han behøver det, men væk fra dig, så han ikke forstyrres af brystet, lugten af mælk osv. når han sover. Og du kan, hvilket også er meget vigtigt, sove meget bedre.
Planen for dagen ser rigtig fin ud og det lyder ikke som om at han mangler mad. Derfor er det fint at holde fast i, at når han vågner om natten, så er det ikke mælk han skal have. Han kan blive ammet kl 24, kl.3 og kl. 06 (ca.tider) og det er sådan det er. Indimellem skal han have en beroligende hånd, en sut måske og/eller en sutteklud og nogle gange skal han bare ligge og finde roen selv.
Den forskel i gylp du oplever er helt normalt, når det er som vand, så er mælken nedbrudt, når det kommer op lige efter amning, så er det ren mælk der kommer og når det kommer op klumpet så er det fordi det er begyndt at blive nedbrudt i mavesækken.
Du skriver at han ikke vil tvillingestilling - måske kunne du få din sundhedsplejerske til at vise dig, hvordan du kan gøre. Det vil netop være godt, når du oplever at han ikke har tømt dit ene bryst nok, at du lægger ham til samme bryst i tvillingestilling. På den måde kan du faktisk snyde ham til at tro at han ligger på modsatte side og få ham til at tage fat igen. Fordelen er at han så får lidt mere af den fedtholdige mælk, som ligger tungere i maven - det giver ham en større ro og vil samtidig også gøre at han så måske gylper lidt mindre.
Det at han gylper har naturligvis også noget at sige i forhold til hvordan han har det. Hvis han har meget uro i maven, så er det også svært at sove godt og sove længerevarende.
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske