Svar: Vitaminer - 2 mdr.
25. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Kristina
I Danmark anbefaler man normalt kun at give børn D-vitamin (Calciferil) og man anbefaler at give barnet d-vitamin dråber 10 mikrogram (400IE) dagligt fra 2 uger til 12 måneder. Dette fordi man på den måde forebygger sygdomme Rakitis og biokemiske tegn på mangelfuld knoglemineralisering.
Børn med mørk hud og børn som bærer en tildækkende beklædning og helst opholder sig i skygge på grund af sociokulturelle og/eller religiøse regler anbefales samme dosis D-vitamin men dette i meget længere tid, ofte gennem hele barndommen og formentlig gennem hele livet.
Til børn født for tidligt anbefales ACD dråber som indeholder 300mg A-vitamin (1000IE), 35 mg C-vitamin og 10 mikrogram D-vitamin (400IE) dagligt fra de er en uge til de er 3 måneder. Herefter anbefales de normalt kun D-vitamin som andre børn født til tiden + et ekstra tilskud af jern fra 4 uger til 12 måneder.
E vitamin anbefales ikke til børn i Danmark. Sundhedsstyrelsen skriver: "Mangel på E-vitamin ses sjældent, og samtidig vurderes vitamin E at have lav grad af toksicitet. Der mangler dokumentation for en positiv sundhedsmæssig effekt af store doser vitamin E som tilskud og om det kan have bivirkninger". (Citat Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst.2005).
Det er min erfaring at børn nogle gange reagerer på den olie, som vitaminet er opslæmmet i. At de således kan få mavekneb på grund af dette. Derfor hjælper det nogle gange at forsøge med et andet produkt - f.eks. købe d-vitamin af en anden producent. Nogle d-vitaminer er f.eks. opslæmmet i kokosolie og andre i noget andet og man kan ikke sige at noget er bedre end andet. Men det kan nogle gange hjælpe at forsøge med et andet produkt.
I Danmark er alle d-vitaminer dog nu opslæmmet i samme olie og kun ACD-dråber i noget andet, så hvis det viser sig at barnet har svært ved at kapere D-dråberne, så anbefaler jeg nogle gange forældre at prøve ACD dråber i stedet. Men som sagt anbefales disse normalt kun til for tidligt fødte børn.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Da I tilsyneladende har andre regler hvor du bor, så må du prøve at spørge lægen, hvis du har brug for yderligere uddybning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske