Svar: Vil ikke spise skemad mere - 6 mdr.
25. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sarah
Det er meget normalt at børn sætter amningerne op i forbindelse med sygdom. Det at få bryst er trygt og rart, det beroliger og giver en dejlig fornemmelse i maven og så er det jo det, barnet kender lige fra det bliver født.
Men nu hvor din dreng har fået det bedre, er det så vigtigt at du får ændret lidt på dette. Det er en fin plan for dagen du har sendt og den plan skal du fortsat følge. Nu hvor han er 6 måneder gammel kan du give ham stort set alt at spise, og du skal motivere hans madindtag ved at tilbyde ham så meget variation som muligt. Giv ham også brødskorper, agurkestænger og lignende, som han kan sidde med i hånden. Giv ham mad som smager af noget og giv ham altid vand af kop sammen med.
I forhold til alderen, så siger man at børn efter 6 måneders alderen ikke længere behøver mælk om natten - i den alder kan de godt indtage deres mælkebehov om dagen. Derfor er det vigtigt at du sikrer dig at han starter med at spise grød og mos og så efterfølgende inden lur tilbyder ham brystet, - præcis ligesom nu. Om aftenen behøver han så ikke mælk fra kl. 24-06 eller f.eks. fra 23-05... Her kan far evt. tage over, eller du kan forsøge med en sut, stillingskift, kærtegn osv.
Hvis han kun vil brystet, så handler det ganske givet om tryghed og ikke mælkebehov, dog kan det nogle gange være nødvendigt at tilbyde brystet for at han atter er rolig, men forsøg så at gøre det kortvarigt. Træk brystet ud af munden på ham igen, når han er rolig, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk om natten og sæt så noget andet i stedet, kærtegn, et beroligende "syy" osv. - noget som du kan bruge fremover, så han lærer at finde roen ved dette og helt kan undvære brystet.
Det er rigtig fint at forsøge med eget værelse, når far kan tage over i påsken. I kan dog også forsøge allerede nu, det kan godt nogle gange give lidt mere ro om natten at I ikke sover sammen. Med den alder Robert har, så vil han sove uroligt om natten, småklynke, virke sulten og søgende - men det er drømme og fysisk uro og ikke nødvendigvis sult. Hvis du således ikke ligger lige ved siden af ham, så vil han måske lettere kunne finde roen igen uden at få bryst... - og far vil måske lettere kunne hjælpe ham videre i søvnen, hvis mor ikke er lige ved siden af.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske