Brev:
Skemad, mme, kød, skemad ude mv.
25. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Skemad, mme, kød, skemad ude mv.
Kære Helen
Tusind tak for en virkelig god brevkasse, som jeg har benyttet mig meget af. Nu er det så blevet min tur til at stille et hav af spørgsmål :-)
Min datter er 5½ måned, og siden hun var godt 4 måneder har hun fået to skemåltider om dagen. En typisk dag ser således ud:
Morgen ca 7: Amning
Formiddag (ca 9): Ris eller majsgrød med MME, bryst tilbydes efterfølgende
Ammes efter behov omkring frokost og 1-2 gange om eftermiddagen
Aften (ca 17 eller 18): Kartoffel-grøntsagsmos med MME
Sidste måltid omkring 19-20: amning
Derefter sover hun til næste morgen, hvilket hun har gjort, siden hun var 10-11 uger. Så det er bare skønt!
Jeg laver altid grød + mos selv, men jeg er kommet i tvivl om, jeg skal blive ved med at tilsætte MME. Lige nu får hun 1-2 dl grød om formiddagen med ca 20 g NanHa1 pulver i.
Grøntsagsmosen består typisk af 100 g kartoffel og 50 g anden grøntsag (gulerod, pastinak, blomkål, brocoli, ærter, squash) tilsat ca 10 g NanHa1. Jeg tilsætter derudover intet fedtstof. Skal jeg blive ved med at tilsætte MME og intet fedtstof, eller skal jeg hellere tilsætte fedtstof og droppe MME?
Af og til er det ikke nok med 150 g mos om aftenen. Det virker ihvertfald som om, hun gerne vil have mere. Er det ok at tilbyde hende mere?
Hvornår kan jeg begynde at tilbyde hende et tredje skemåltid, og skal det være mos eller grød? Hun er klart mest begejstret for mosen.
Skal jeg vente, til hun er 6 måneder med at introducere kød, og hvordan gør jeg det?
Hvornår må hun få andre typer grød (fx havregrød, øllebrød) end majs + rismels? Jeg har prøvet med boghvede, og det var ikke det store hit.
En sidste ting: Indtil videre har hun kun fået skemad herhjemme, men hvad nu hvis vi ikke er hjemme på hendes ske-spisetider? Jeg foretrækker at give hende det, jeg selv har lavet, men er i tvivl om, hvordan jeg kan tage det med. Grøden laves altid frisk om morgenen, inden hun skal have den, hvorimod jeg laver mos til flere dage af gangen og fryser den ned.
En hel masse spørgsmål, som jeg glæder mig til at få svar på.
Mange hilsner fra Malene