Svar: Skemad, mme, kød, skemad ude mv.
25. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Det lyder som om at det går rigtig godt med skemaden hos jer og det lyder som om at din datter spiser ret store portioner. Derfor synes jeg umiddelbart at det vil være en god idé, hvis du kunne tilbyde hende 1 dl 3 gange dagligt, - det er bedre end 1½ dl. 2 gange dagligt. For det første giver det en større mulighed for variation og samtidig er det vigtigt at mætte hende dagen igennem og ikke proppe hende ekstra om aftenen. Børn har brug for små hyppige måltider for at holde deres blodsukker stabilt og for at få deres energibehov dækket og derfor er lidt og tit bedre end store portioner få gange dagligt...
Med hensyn til brug af mme i grød og mos, så synes jeg det er meget vigtigt at du bruger dette. Det gør grød og mos mere lind i konsistensen og så længe hun er under 6 måneder bør hun slet ikke få komælk. Fra 6 måneder alderen kan hendes mad tages lidt mere udgangspunkt i jeres mad, det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme og du skal ikke lave specielret til hende, men først fra 9 mdr. må komælk udgøre en større del af hendes indtag og indtil da er modermælk eller modermælkserstatning vigtigt.
Du skal også være opmærksom på at du skal lave grød og mos udelukkende med mme, hvis du ikke bruger fedtstof. Hvis du tilsætter vand i grøden, så skal du normalt også tilsætte fedtstof, men mindre du kommer så meget modermælkserstatningspulver i grøden at det passer til mængden af vand. Alternativet er at bruge drikkeklar modermælkserstatning, hvor du pisker grødmel med modermælkserstatningen direkte og varmer det, så behøver du heller ikke fedtstof.
Tilsætning af mme og fedtstof afhænger altså af forholdet mellem de to og begge dele er i og for sig vigtigt i forhold til at energiberige hendes mad, og dermed sikre hendes energibehov.
Når hun bliver 6 måneder kan hun begynde med kogt kød og fisk og maden kan som sagt begynde at tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Derfor vil det på det tidspunkt være helt fint at tilsætte fedtstof i form af lidt sovs eller lignende til maden, for at give maden lidt smag og oplevelse af at få familiemad.
Når du skal give hende kød og fisk i mosen, så det det ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan bruge indmaden af en frikadelle. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint til at give lidt smag og fornemmelsen af at få det samme som I spiser. Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fisk - kogt eller lavet i ovnen. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må hun gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Det er ikke meget der skal i en portion grøntsagsmos - måske bare en spiseskefuld til en portion mos, vil være fint. Det vigtigste i begyndelsen er at maden får lidt mere struktur, ikke længere er helt så lind.
Derfor er det også godt at forsøge med de lidt grovere grødtyper. Du kan allerede nu forsøge med boghvede og hirsegrød, som jo laves af flager, men omkring 6 måneders alderen kan du også forsøge med havregrød, øllebrød og flerkornsgrød (det er indholdet af hvede du skal være særligt opmærksom på, på grund af glutenindtag, der bør stige gradvist efter 6 måneders alderen.)
Når I skal på tur, så kan du godt medbringe hjemmelavet mad, men du skal i givet fald kunne opbevare det på køl - altså medbringe det i køletaske og meget gerne sætte det i køleskabet, når I kommer frem. Det vil også være godt at du så kan varme det op, når hun skal have det - præcist som du plejer at gøre hjemme.
Det er naturligvis begrænset hvor længe det kan holde sig i en køletaske med køleelementer. Hvis du skal være væk i længere tid og ikke har behov for at sætte maden på køl, så vil den industrielle mad på glas være alternativet. Denne mad er varmebehandlet og kan således holde sig uden at være på køl og det behøver ofte heller ikke opvarmning inden servering.
Jeg tror jeg kom igennem det hele - håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske