Brev:
Madspørgsmål
28. februar 2008
Alder:
14 mdr.
Madspørgsmål
Hej Helen,
Felix er nu 14 mdr. og rigtig frisk og soed og sund og rask. Han vejer ca. 10.2 kg, hvilket maaske er lidt lille for hans alder? Men altsaa jeg tror ikke han mangler noget. Faktisk har han stadig aldrig vaeret syg - kun en enkelt forkoelelse da han var 4 mdr. Men vi bor jo ogsaa i Sydafrika hvor det for det meste er godt vejr.
Jeg arbejder lidt hjemmefra og lidt ude, og om dagen har han en nanny der hedder Gertie. Hver torsdag eftermiddag gaar vi i legegruppe i en boernehave, og i weekenden leger han med vores venners boern.
Naa - men jeg har et par spoergsmaal om mad. Det vigtigste er om det er galt at han stadig faar vaelling paa flaske to gange om dagen, det andet angaar koed.
Hans rutine ser saaledes ud:
6:15 Vaagne, lege, i bad med mor
7:15 Morgenmad - han spiser ikke saa meget tidligt om morgenen og foretraekker helt klart frugt, men jeg faar som regel ogsaa givet han lidt quinoa eller ris til morgenmad hvilket han godt kan lide. Han faar ogsaa en naturlig vitaminsirup hver morgen.
9:15 Vaelling. Gertie laver en tyk flaske vaelling til ham af 180 ml. gedemaelk og 4-5 spsk Holle tre-kornsgroed + lidt vand til det bliver til 250 ml. Det elsker han, og hun elsker at give ham det.
10:00 Sove
12:30 Frokost - Rugbroed med avocado, ost, fiskepaalaeg o.l. Plus lidt frugt
15:00 Graesk yoghurt med hjemmelavet ymerdrys (af rugbroed, mandler og dadler) - Ummenum!
18:00 Aftensmad - han er stadig lidt kraesen. Eller ogsaa er han bare vegetar! Han elsker groentsager, boenner, linser, og quinoa, pasta, brune ris, og couscous. Han afviser naesten altid koed. Ind i mellem spiser han Bolognaise sovs. Selvom vi purerer kylling vil han som regel ikke spise det. Nogle gange lykkes det med fisk.
19:30 Puttes med en flaske vaelling af 120 ml. gedemaelk og Holle groed. Saa sover han fint til naeste morgen.
Altsaa mine spoergsmaal:
1. Er det galt at han stadig faar to flasker vaelling? Jeg er glad for at han faar det fordi det er sundt, og saa faar han ogsaa korn hvilket jeg ikke tror han ellers spiser nok af om morgenen. Vi flytter til Brasilien til maj saa til den tid tror jeg godt vi kan aendre paa flaske-rytmen (ihvertfald flasken om dagen) da alt alligevel bliver noget rod paa det tidspunkt.
Jeg tror ikke han faar for meget maelk - det er 300 ml. gedemaelk og 100 ml. yoghurt om dagen - det er vist ok ikke? Vi bruger ikke meget maelk i vores madlavning da jeg selv ikke taaler det saa godt.
2. Er det meget galt at han ikke vil spise koed? Faar han hvad han skal bruge hvis vi istedet giver han quinoa, boenner, og linser? Og saa fisk fx. to gange om ugen? Ellers, har du forslag til hvordan vi kan faa ham til at spise det? Tror du han vil kunne lide det senere?
Jeg er forresten ogsaa lige holdt op med at amme for en maaned siden (de sidste par maaneder var det kun om aftenen).
Med venlig hilsen
Marianne