Svar: Madspørgsmål
28. februar 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev - det er rigtig sjovt at få et brev som dit, fordi I jo naturligt fordi I bor hvor I bor, spiser lidt anderledes end vi gør i Danmark...
Normalt anbefales vælling ikke efter 1 års alderen, flasken bør generelt stoppe der. Samtidig har du dog ret i at vællingen jo er en måde at sikre din dreng et vist mælkeindtag og sammenlagt lyder det ikke som om at han får for meget mælk. problemet med vælling i løbet af dagen er dog, at det udgør en forholdsvis stor mængde (250ml) og han måske var bedre dækket ind med noget brød, grød, frugt eller grøntsager...
Jeg har læst lidt om Quinoa-korn og kan se at det har et meget højt næringsindhold - det lyder umiddelbart som noget godt at tilbyde jeres dreng. Quinoas næringsindhold kan variere efter hvor det dyrkes og hvordan forholdende er, men indholdet af protein er normalt betydeligt større end i andre kornsorter. Så vidt jeg kan finde ud af, så er protein indeholdet i quinoa mellem 7,5-22,1% hvor proteinindholdet rug, hirse og brune ris ligger mellem 7,5-12,9%. Quinoa kan således have op til 50% mere protein end andre korn, og det er dermed en meget vigtig erstatning for kød, når man spiser vegetarisk.
Derfor tænker jeg at I fortsat skal tilbyde jeres dreng kød, men at Quinoa, bønner, linser, fisk osv. også er med til at sikre ham et vist proteinindtag og at I så vidt muligt må forsøge at sikre hans indtag ved at tilbyde ham så stor variation som muligt. Nogle børn spiser meget kød, andre mindre og så er der jo også vegetarer. Som regel spiser børn det de ser forældrene spise og hans mad skal jo som udgangspunkt være jeres mad - han er nu for gammel til at I laver specielle retter til ham....
Jeg kan se at quinoa kan bruges på rigtigt mange måder. Det kan laves som en cremet morgenmad, det kan serveres mere som ris, man kan også male det til mel, riste det og bruge det til drys osv. Der er således mange muligheder for at bruge det som ekstra protein i madlavningen, når han ikke spiser kød. Samtidig kan I måske finde nogle retter, bage nogle pandekager, nogle boller, riste det til drys osv. som mellemmåltider og på den måde også komme lidt væk fra flasken.
En opskrift på quinoa-pandekager:
Opskrifter med quinoa:
Quinoa pandekager
1½ dl quinoa
½ l vand
1 æg
4 spsk. rismel
½ dl rismælk
1 knivspids salt
1 spsk. rørsukker (kan evt. undværes)
½ tsk. kanel
1 moset banan (kan undværes)
smør til bagning.
Quinoaen skylles. Vand kommes i gryde og når det koger kommes quinoaen i og koger 10-15 min., til kornet brister (Kornene er kogt, når de er gennemsigtige, og den halvformede kim har skilt sig fra og er blevet hvid). Når quinoaen er kogt, hældes det overskydende vand fra.
Den kogte quinoa røres med æg, rismel og rismælk, salt, sukker, kanel og banan. Dejen sættes med en stor spiseske på panden (pandekagen er ca 1 cm tyk) og hver pandekage bages ca. 5 minutter på hver side. Pandekagerne kan serveres med lidt sirup.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Quinoa, pandekager, ris, grød eller noget helt andet. Vand eller lidt mælk af kop
Formiddag: Frisk frugt, frugtmos, ½ bolle eller lignende, evt lidt frugtjuice, smoothie, hvad I nu kan finde på
Sover formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - det er fint at lave avokadomos, ærtemos eller andet grøntsagsmos som pålæg. Ved siden af også meget gerne kogte grøntsager i stykker og så meget gerne fisk og kød af forskellig slags, evt. lidt rester fra aftensmaden, vand af kop
Eftermiddag: Græsk yoghurt som nu med hjemmelavet drys, - det lyder dejligt det du fortæller, vand af kop. Gerne lidt frisk frugt.
Aften: Det samme som I spiser, men det du fortæller lyder fint. Evt. lidt frugtgrød eller frisk frugt til dessert
Puttes til natten med en kop mælk og måske en banan og en godnathistorie - så I stille og roligt kommer væk fra flasken og får indført et nyt putteriatual.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske