Svar: Kost, vælling eller grød
28. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Susanne
Jeg synes ikke du skal begynde at give din dreng hverken grød eller vælling så længe han ikke er ældre end han er. Der er ikke nogen undersøgelser som viser, at børn får mere ro i maven af at begynde med vælling eller grød og tidspunktet for hvornår man starter afhænger af helt andre ting.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og hører til det man kalder for tilskudsblanding. Det betyder at vælling er noget man kan springe fuldstændig over - det er ikke noget man behøver give sit barn. Nogle forældre vælger at tilbyde barnet en flaske vælling inden natten i håbe om at barnet sover lidt mere roligt på dette. Det er sådan at vælling og modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk gør, så børn der får flaske spiser ofte færre gange i døgnet end børn der bliver ammet. Derfor oplever nogle forældre at vælling har en effekt.
Samtidig har vællingen den fordel at barnet jo indtager meget stor mængde, netop fordi det gives af en flaske. Barnet vil således godt kunne drikke mellem 100-200ml vælling, hvor barnet, hvis man vælger at tilbyde skemad starter med kun at spise 4-5 skefulde - det mætter således ikke så meget og det tager længere tid inden man opnår en effekt. Samtidig så skal barnets tarmsystem måske arbejde lidt mere med at nedbryde en rigtig grød, fremfor vælling der drikkes som mælk og vælling giver derfor ofte ikke helt samme uro i maven, som en stor portion grød kan gøre...
Når man begynder med grød, så er det derfor ofte også en god idé at tilbyde barnet grøden i løbet af dagen og ikke lige inden sengetid. Man kan tidligst fra 4 måneder starte med lidt ris, majs eller hirsegrød og i begyndelsen er det kun smagsprøver. Barnet skal vende sig til at spise med ske, føre maden med tungen tilbage til svælget, synke det og det kræver rigtig meget øvelse og mundmotorisk færdighed og først når barnet mestrer dette kan man øge barnet i indtag.
I forhold til din dreng maveproblemer, så tænker jeg at det for det første lyder fornuftigt at se om det kan gøre nogen forskel at du forsøger at trække amningen lidt. Det er fint at forsøge med amning hver 3 time og det kan godt få indflydelse på din drengs tendens til at gylpe.
Når du vil forsøge med noget andet end modermælk, så lyder det som om at I hos jer måske vil kunne få lidt glæde af en flaske vælling. Giv den om aftenen inden han skal puttes til natten, eller sen aften inden du selv går i seng, i håb om at I så får lidt sammenhængende timer at sove i. Giv ham et sted mellem 100-200ml - hvad han nu kan og vil drikke.
Når du vil begynde med skemad, så start med lidt grød. Begynd med 4-5 tsk og øg ham stille og roligt over nogle dage. Giv ham det på et tidspunkt hvor han ikke er for træt og ikke er for sulten - formiddag eller til frokost. Giv ham ren grød at starte med og hvis du så synes du vil give lidt smagsvariation med tiden, så kan du tilsætte en lille smule frugtmos som topping. I starten er lidt pære eller æblemos godt.
Tilbyd ham altid vand sammen med skemaden og når han begynder at kunne spise en lille dl uden problemer, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Hvis du starter allerede når han er 4-4½ måned, med skemad en gang dagligt og vælling til natten, så vil det sandsynligvis passe at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt i 5-6 måneders alderen. Mellem 6-7 måneder kan du så øge ham til 3 gange dagligt.
Amningen bibeholdes i starten som hidtil - den skemad og vælling du giver, kommer således ud over det du plejer at amme. Det er også derfor det stille og roligt vil mætte ham lidt mere og modermælken er fortsat meget vigtigt for ham. I takt med at han begynder at spise mere og mere skemad så vil han spise mindre af brystet efterfølgende og på et tidspunkt vil han sige fra, når du tilbyder brystet efter en portion skemad og det er okay. Resten af dagen og aftenen og evt. natten skal han jo ammes som hidtil.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske