Svar: Mangler han mælken eller er han blot meget glad for flasken
28. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Majken
De fleste børn i 9 måneders alderen vil kunne nøjes med 3 flasker modermælkserstatning dagligt og indtaget vil ofte ligge mellem mellem 500-600ml. I 10-12 måneders alderen kan flaskerne ofte nedsættes yderligere så barnet indtager to flasker og får ialt 400-500ml ml mme dagligt. Ved siden af dette drikker barnet så vand af kop og spiser mad, mere eller mindre som vi andre.
Umiddelbart så tror jeg ikke at jeres dreng er i underskud af mælk, men I skal være opmærksomme på at det også er meget let at indtage store mængder vand af en flaske - så store mængder at det kan gå ud over hans øvrige indtag og lyst til mere rigtig mad. Det er naturligvis problematisk - børn skal ikke være 'vanddrankere' ligesom de heller ikke skal være 'mælkedrankere' - I skal derfor være meget opmærksomme på hvor meget vand han egentlig indtager i døgnet.
En plan for dagen til en dreng på 9 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Hjemmelavet havregrød, flerkornsgrød eller lignende lavet på sødmælk eller mme, evt. lidt frugtmos på, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af grøntsagsmos som stille og roligt bliver til kogte ærter, gulerødder, majs og lignende i stykker. Øve pincetgreb. Tilbydes også rester fra aftensmaden, små stykker frikadelle (kød eller fisk) godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør, frisk frugt i stykker at sidde med, vand af kop
Aften 18: mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager i stykker og som mos, så han bliver godt mæt stadigvæk - mere og mere rigtig mad og mad som smager af noget. Det samme som I får. Evt. lidt frugtgrød med mælk på til dessert, vand eller mælk af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23: Evt. flaske. Det kommer an på hvor meget han ellers drikker i løbet af dagen og hvordan han sover om natten. Mælkeindtaget stilles som sagt af 2-3 flasker og derudover vand af kop.
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej. Det lyder som sagt ikke som om at jeres dreng får for meget mælk, men mere at I skal være opmærksom på hvor store mængder vand han indtager.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske