Brev:
Brok ved fast føde og hvor meget mælk?
28. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Brok ved fast føde og hvor meget mælk?
Hej Helen
Jeg søger lige lidt råd ang. føde igen igen.
Det går lidt op og ned med skemaden her. Min datter får øllebrød om morgenen, grød til middag og grøntsagsmos til aften, og nogle gange et mellemmåltid om eftermiddagen. I perioder spiser hun med glubende sult alt hvad vi stiller foran hende, og så lige pludselig fra det ene sekund til det andet virker hun enormt frustreret over at skulle spise skemad.
Hun råber vredt og brokker sig og små klynker, men virker til egentligt gerne at ville spise...og vi får da som regel også en lille portion i hende, men det er med højtråbende brok og vrede fra hendes side, og det er fødevarer hun plejer at spise med stor velbehag. Hun virker bare enormt frustreret og sur og irriteret over et eller andet...og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er! Har du et bud?
Jeg ved godt det er et svært spørgsmål at stille over nettet, og jeg føler mig jo som lidt af en håbløs mor på dette punkt når jeg nu ikke kan tolke min datters signaler.
Det andet jeg ikke helt kan gennemskue lige nu er i forhold til mælken. Hun er blevet lidt bedre til at koncentrere sig om amningerne, så flasken tilbydes hun kun om morgenen inden første lur og om aftenen inden sovetid...det er ikke altid hun vil have noget om morgenen, men drikker for det meste noget om aftenen, derudover får hun jo mme i sin mad. Men generelt er det at jo mere fast føde hun får jo mindre mælk drikker hun.
Hvor meget mælk (mme eller bryst) SKAL hun have med den alder hun har nu (6½ mdr)? Og hvad er der i mælken som hun ikke får igennem skemaden?
Hun spiser:
- bryst om morgenen
- øllebrød til morgenmad
- tilbydes bryst/flaske inden lur
- grød m. frugtmos til middag
- tilbydes bryst inden lur
- enten: bryst eller grød/brød til mellemmåltid om eftermiddagen
- grøntsagsmos og fisk/kød til aften
- flaske en times tid efter aftemsmad
- ammes ved putning
- 1 gange amning om natten
Hun har altid været en "småspiser", så det er "små" portioner hele vejen igennem. Jeg aner jo ikke hvor meget hun får når jeg ammer hende...det gør det også lidt svært at regne ud hvor meget mælk hun egentligt får.
Håber du kan hjælpe lidt ;o)
Kærlig hilsen
Linda