Brev:
Søvn - eller mangel på samme - 9 mdr.
29. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Søvn - eller mangel på samme - 9 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar sidst. Det går meget bedre med at spise for min datter. Til gengæld sover hun så dårligt og derfor skriver jeg til dig igen.
Hun er nu lidt over 9 måneder. For ca 2 måneder siden kunne hun sove med 3-6 opvågninger de fleste nætter og så fik hun en sut. Nu er hver nat forskellig, men fælles er at hun sover meget uroligt. Hun har lige været syg, har også fået tænder for 3 uger siden og er ved at lære at kravle. Derudover har der helt sikkert også været noget seperationsangst, så jeg er godt klar over at der er noget igang i hende, men mange nætter vågner hun hver ½ time og skal have sutten. Det er da ikke normalt vel?
Jeg aner ikke hvad vi skal gøre og vi er så trætte herhjemme at det er svært at overskue. Vi har fået tjekket hendes øre i forbindelse med at hun var syg og de havde det fint.
Hun er en glad pige, men hun er træt 45 min efter hun er stået op om morgenen, så sidder hun og gnider øjne. Jeg syntes det er synd for hende, hun ikke rigtig er frisk om morgenen og formiddagen.
Dagen ser i store træk sådan ud:
kl 6.30 står op og får fuldkornsgrød og lidt mme i sutteflaske (drikker ca 50 ml)
kl 8.30/9 sover formiddagslur i 45 min -1 ½ time.
kl 11 spiser frokost (oftest avocado, lidt rugbrød m leverpostej eller lidt grød - det bliver som oftest ikke til så meget ved dette måltid). Tilbydes sutteflaske med mme
kl 13/13.30 får banan og vand og tilbydes mme i flaske og sover herefter i alt fra ca 1½ time - 2½ time.
når hun vågner får hun lidt frugt. og vand.
kl 1700 spiser aftensmad som oftest er grønsagsmos, drikker vand til.
kl 1830 starter putteritual - synger, læser og får flaske 200 ml mme.
kl 19/1930 sover hun i sin egen seng.
En time efter starter showet så. Hun vågner og skal ha sut, lægges på siden, holdes om eller vugges lidt. De værste nætter er det hver ½ time, ellers kan det være hver time. Andre gange kan hun få et grådanfald og så pludselig sove 3 timer for igen at vågne op i gråd.
Min mand og jeg sover skiftevis med hende i soveværelset eller alene på sofaen i stuen (så man ihvertfald får sovet hver anden nat). Hun ender som regel i sengen med en af os da vi så ikke hele tiden skal op. Vi har ikke mulighed for at give hende hendes eget værelse. Hun får ikke mad om natten som regl, men vi har prøvet at give hende noget kl 2300 og evt igen kl 4-5, men det gør ikke rigtig den store forskel.
Jeg håber sådan du har nogle gode råd, kan se hvad vi gør forkert. Hvis vi bare skal have tålmodighed og stole på at det går over, så kan jeg også godt det - hvis altså denne opførsel er normalt for et lille barn. Jeg har læst "sov godt uden gråd", men jeg føler bare at vi gør rigtig mange af de ting den bog foreslår i forvejen - vi har et godt putteritual som gør at hun ikke er svær at lægge i seng, vi prøver at få hende til at sove lange middagslure. Så er spørgsmålet om vi skal vænne hende af med sutten, men andre børn der bruger sut kan vel godt sove mere end en ½ time af gangen?
Hvor meget MME skal hun have om dagen? På hvilke tidspunkter vil du foreslå? Skal hun til at vænnes fra sutteflasken? Bør vi give hende mælk om natten, det har været meget on off om vi har gjort det de sidste måneder.
Mange tak for hjælpen