Brev:
Sukker i morgenmad
29. februar 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Sukker i morgenmad
Hej Helen
Nu må vi ty til dine super råd igen igen.
Vi har stadig "problemer" med at få Benjmin til at spise. Det er dog stadig værst om morgenen. Du rådede os til sidst at vi skulle få hans dagpleje til at give ham mad, men det er ikke en god ide, da jeg ofte har fundet ud af at hun giver børnene morgenmadprodukter, som er for at sige det mildt, uegnet efter min mening.
Ingen tvivl om at hun vil dem det godt, men hun fejler desværre. Hun tilbyder gerne guldkorn eller riskage med smør og lidt frugt. Det har ikke rigtig virket at forklare hende at det er havregryn eller en bolle der skal tilbydes, altså noget solidt uden sukker, så det har jeg opgivet.
Benjamin er ofte begyndt at bede om mannagrød eller hirsegrød ol. Det synes jeg jo er lidt babymad og det kan da ikke opfylde hans ernæringsmæssige krav? - men jeg er begyndt at se sådan på det at så får han da bare lidt og det er ikke fuld af sukker.
Benjamin gider heller ikke rigtig en bolle og lign. medmindre at det er med chokolode på :-)
Noget af problemet er nok også mig selv da jeg synes det er en jungle at finde gode solide alternativer til morgenmaden. Alle de morgenmadsprodukter der findes er jo spækket med sukker, uhyggeligt nok. De smager da godt og jeg kan da godt forstå at Benjamin meget gerne vil have dem, men jeg føler at jeg svigter ham hvis jeg bukker under og lade ham spise de produkter. Det jeg har tilladt nogle gange er havrefras som jeg godt ved der er en del sukker i.
Helen, hvad er usund morgenmad? Hvor meget sukker er tilladt? - Jeg går jo næsten bagover når jeg ser et produkt med over 10g sukker pr. 100 g? Er det forkert?
Jeg ved godt at du ikke er ernæringsekspert, men har du nogle råd, som jeg kunne følge lidt? Hvilke alternativer har jeg?
Venter spændt på dit svar.
Hilsen
Camilla