Svar: Sukker i morgenmad
29. februar 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan godt forstå at du er utilfreds med at dagplejen serverer guldkorn eller riskager til morgenmad og du har fuldstændig ret i at produkter med mere end 10g sukker pr 100g er uegnet som morgenmad - det er lige præcis her grænsen går ifølge forbruger styrelsen.
Det er sådan at netop forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet morgenmadsprodukter og ud af de 37 produkter de testede dumpede de 29... men nogen gik som sagt også igennem.
Ifølge forbrugerstyrelsen så er sund morgenmad til børn havregryn og müsli uden tilsat sukker eller chokolade. Havregryn kan i stedet peppes op med lidt frisk frugt, rosiner eller iblande lidt almindelige cornflakes. Det bedste valg er altså havregryn og her Ota Solgryn eller Økologiske havregryn.
Derudover kan følgende produkter anbefales: Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos). Og så er der jo kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er ifølge producenten udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed. Mon ikke de også kan bruges...
Produkter som man skal vælge fra er: Kellogg's Corn Flakes, Kellogg's Rice Krispies, Multi Grain, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Coop Frosted Flakes, Nestlé Honey Nut Cheerios, Weetabix Weetos, Quaker Guldkorn, Kellogg´s Coco Pops, FDB Honey Bees, Nestlé Nesquik, Nestlé Lion og Quaker Crüsli.
Du skal som sagt gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g. Du skal også vælge uden om alt hvad der har med chokolade at gøre.
Brug letmælk (en gang imellem måske minimælk, når han er ved at nærme sig 3 års alderen) til din dreng og giv ham A38, Cultura, Neutral Yoghurt og lignende med et okay morgenmadsprodukt på.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske