Svar: Grød og amning - får hun nok mælk?
29. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lula
Det lyder som om at din datter er rigtig godt dækket ind og når hun afviser brystet eller kun dier i få minutter, så er det fordi hun ikke behøver yderligere.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at tilbyde hende brystet i løbet af dagen og på at få hende til at tage godt fra i dagtimerne. Også selvom det kræver at du en gang imellem går afsides med hende (og det så alligevel nogle gange ikke lykkes) men det er vigtigt fordi det at sikre hende mælken i løbet af dagen gør at hun ikke vågner flere gange om natten for at indhente det hun mangler.
En dagsplan kunne fint se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Ammes og sover videre
Morgen 08: I står op, behøver ikke brystet her
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos,
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1½-2 timer (det lyder sådan ud fra den plan du har sendt)
Frokost 12-13: Kan stille og roligt begynde med lidt grøntsagsmos her, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur mellem 14-15 og sover måske 1-1½ time
Sen eftermiddag, ammes evt. når hun vågner af sin lur
Aften 18: Grøntsagsmos, som i takt med at hun bliver ældre stille og roligt vil tage udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop
Ammes og puttes til natten mellem 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og spiser her mere eller mindre i søvne
Nat 24-05/06: Sover så vidt muligt uden bryst
Som du kan se har jeg her fjernet tilbudet om brystet lige i forlængelse af skemåltiderne, det behøver hun ikke mere. Derudover har jeg indført et tredie skemåltid og det kan godt være at det er for tidligt, at du skal vente med det til omkring 6 måneder og så bare amme i stedet for den ene gang f.eks. om formiddagen (ligesom nu).
Din plan for dagen er også fin, mit er bare et forslag og jeg tænker at når du samtidig tilbyder grød og mos med mme, så får hun jo også lidt ekstra der - din datter mangler ikke noget:o)
Læg også mærke til hvordan hun tisser og om der er gang i maven, læg mærke til hvordan hun udvikler sig og det overskud hun har. Det er jo alt sammen sigende for at hun også får hvad hun har behov for af mad - at hun har det overskud hun har til at møde verden åbent og glad...
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske