Brev:
Urolig nattesøvn - 6 mdr.
29. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Urolig nattesøvn - 6 mdr.
Hej Helen
Så melder endnu en træt mor sig på banen :-)
Min lille søn på 6 mdr sover temlig dårligt. Han har fra starten af kun sovet max 2 timer i træk, kun enkelte gange lidt længere. Ofte sover han 1 time ad gangen og fra 3 - 4 tiden om morgenen er han ofte helt vågen, eller halvsovende urolig og grædende. Vi har ikke fået tjekket hans ører da han jo hele tiden har sovet i korte intervaller og jeg regner derfor ikke med at det kan være problemet, synes du jeg burde få tjekket dem?
Jeg har temlig svært ved at se løsning på det her natteroderi der efterhånden er blevet temlig problematisk i og med at jeg desværre snart ikke kan holde det ud længere. Jeg skriver nu med et håb om at få et par råd, jeg orker ikke at gå i seng da jeg frygter natten, jeg ved det er irrationelt, men det beskriver jo meget godt situationen...
Det eneste der kan få ham til at falde til ro igen er at jeg ammer ham. Han vil ikke tage flaske og det er ikke nok trøst at få en sut, blive kælet for, sunget for, puttet i armene, vugget og hvad vi ellers har forsøgt os med, hans gråd stiger og stiger og bliver desperat og ja så kan jeg altså ikke få mig selv til at gøre andet end at amme ham, da jeg jo ved at han falder til ro ved mit bryst.
Jeg har læst bogen "Sov igennem uden gråd", jeg er vild med bogen men det virker absolut ikke på vores lille fyr, det virkede mere som om det stressede ham og det gik ud over hans ellers gode lure i løbet af dagen.
Han er nemlig et meget mildt, fredeligt og roligt gemyt om dagen, sover som regel 2x 2 timer, han er glad for at lege og selv undersøge en masse ting, han falder også nemt i søvn når han bliver lagt til middagslur. Også om aftenen er han nem at putte og han bliver ikke ammet i søvn. Modsat om natten er han aldrig faldet i søvn ved at blive ammet om dagen, tværtimod vågner han op med ny energi når han har fået mælk. men om natten er det det der noget af tiden for ham til at sove videre. Et typisk døgn ser sådan her ud:
kl. 8:30 morgenmad i form af grød (evt. amning bagefter)
kl. 9:30 - 11:30 formiddagslur
kl. 12:00 amning
kl. 13:00 frokost i form af mos (evt. amning bagefter)
kl. 15:00 - 17:00 eftermiddagslur
kl. 17:00 amning
kl. 18:00 aftensmad i form af mos eller grød
kl. 19:30 amning
kl. 20:00 puttes i sin egen seng
kl. 21:30 amning
kl. 22:30 amning
Ammer herfra måske hver time, nu i vores seng hvor han bliver resten af natten. Nogen gange har jeg held til at putte ham så han sover videre uden bryst.
Kl.03:30 vågen, pivet og urolig vil formentlig ikke ammes, heller ikke sove, heller ikke bare ligge og slappe lidt af
kl.05:00 sover igen
kl.06:00 ammer
kl.07:00 far tager ham sammen med storebror og jeg sover videre en time før jeg står op.
Med hensyn til natteamningen er det kun kl. 21:30 og kl 06:00 jeg har indtryk af at han reelt er sulten og har behov for mælken, ellers virker det bare som en beroligelse og sovemiddel...
Jeg har håber jeg har beskrevet situationen tydelig nok til at du kan komme med et råd til hvad der er at gøre
Mange venlige hilsner
Maiken