Svar: Urolig nattesøvn - 6 mdr.
29. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Maiken
Det er umiddelbart en fin plan for dagen I har, det er passende med de to lure - formiddagslur og middagslur og din dreng sover sammenlagt ca 4 timer som dagslure. Gennemsnitlig vil de fleste børn på 6 måneder have behov for at sove 3-4 timer i løbet af dagen.
Jeg kan se at I putter ham kl. 20 og han sover så, dog afbrudt til næste morgen tidlig ca kl. 07, hvor far tager ham med op. Det vil sige at han sover 11 timer om natten - altså ca 15 timer i døgnet. Det er hvad mange børn i den alder har behov for, nogle børn sover dog lidt mindre, måske kun 14 timer, men det du fortæller er ikke urealistisk.
Det er også fint at du tilbyder skemad 3 gange dagligt og derudover ammer 5-6 gange i døgnet. Du skal naturligvis være opmærksom på at tilbyde ham brystet så meget som muligt i løbet af dagen og sørge for at holde hans koncentration ved brystet, så du er sikker på at han tager den mælk han behøver. Dette netop for at han ikke behøver søge brystet hele natten igennem. Du har nemlig fuldstændig ret i at han ikke behøver mælk mellem amningen kl. 22.30 og næste morgen kl. 05...
Men at han ikke behøver mælk betyder jo ikke at han ikke søger brystet, fordi netop brystet er det mest trygge og det bedste han kender. Det er måden han har lært at falde til ro på og det er nok det du skal ændre.
Det er rigtig fint at du har Elizabeth Pantleys bog, og det du skal følge der, er hendes principper om at fjerne brystet fra ham om natten. Prøv om du kan berolige ham med dine hænder, vugge ham blidt, kærtegne ham, holde ham i hånden, et stille "syy" eller "sååå". Nogle gange er du nødt til at give ham brystet igen men forsøg så at gøre det korvarigt og lirke brystvorten ud af munden. Hvis du ligger ned og ammer ham om natten, så kan du i stedet for brystet netop vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, holde ham i hånden osv. Du kan altså godt give ham nærheden og trygheden og få noget andet sat i stedet for brystet, så brystet til sidst helt kan undværes.
Du skal være opmærksom på at han nu også har en større motorisk uro om natten, han får sig lagt i nogle stillinger som han ikke kan komme væk fra, og han har brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen. Det kan være at blive lagt lidt om på siden, mærke at du holder dine hænder tungt på ham, betrygger og beskytter ham på den måde og uden at han er i favn (og uden brystet).
Nogle forældre har stort held med at fjerne den ene side af barnesengen og stille sengen tæt op af forældrenes seng. Så kan barnet sove i sin egen seng, men man har netop mulighed for at lægge en hånd over og berolige barnet, når det vågner om natten, - uden at man behøver stå op og vågne rigtigt selv. Nogle gange vil et stille "syy", hvis barnet har lært den lyd at kende sammen med amning eller gråd, være nok til at barnet så atter falder til ro og kan sove videre.
Andre gange er det bedre at flytte barnet på eget værelse simpelthen fordi man forstyrrer hinanden for meget. Netop fordi han lige nu er mere motorisk urolig, drømmer mere, vågner op og klynker, søger, smasker, virker sulten osv. men faktisk sover og gør det i drømme, så kan det nogle gange være en fordel at barnet sover for sig selv. Man reagerer ikke helt så hurtigt på den måde og giver således barnet en chance for selv at komme videre i søvnen.
Du spørger om din dreng kan have øreproblemer og det kan naturligvis ikke udelukkes. Det afhænger dog meget af om han har været forkølet og syg - øreproblemer kommer jo som regel i forbindelse med en forkølelse:o) Børn kan godt sove uroligt hvis de har ondt - det kan være ondt i ørerne, men det kan også være ondt på grund af tandfrembrud. I kan her tale med lægen om hvorvidt det kan være relevant med noget smertestillende.
Men ellers tænker jeg at det jo også kan handle lidt om vane. Hvis jeres dreng aldrig har lært at sove et længere stræk end 2 timer og her har vænnet sig til at få brystet i munden og sove videre, så er det jo det han husker og forbinder med at skulle sove. Han gør det ikke bevidst eller for at genere jer, men kroppen husker at det er sådan det skal være og det tager tid at ændre på dette. Det kan dog godt lade sig gøre med en stor portion ro og tålmodighed og lidt gråd undgår I nok ikke:o)
I kan overveje om far skal tage over om natten. Hvis I er helt sikre på at han ikke er sulten, ikke har ondt, men 'kun' har behov for at blive holdt og trøstet, føle sig omsluttet og passet på, så kan far jo ligeså godt gøre dette som mor. I stedet for bryst kan far så give lidt vand eller forsøge med en sut... I første omgang tænker jeg dog at I skal forsøge ovenstående principper først.
Håber I er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske