Brev:
Småspiser med lyst til det hele
1. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Småspiser med lyst til det hele
Hej Helen
Jeg bor i Spanien hvor man ikke har sundhedsplejersker men kun lægen/sygeplejersken at spørge til råds, så gudskelov at jeg nu har fundet dig og siden her :-)
Jeg har lidt blandede spørgsmål om kost og søvn.
Vi har Liva på knap 6 måneder. Hun er en sund pige med masser af "elastikker" på arme og ben. Har kun været syg en enkelt gang.
Indtil hun var 4,5 måned ammede jeg hende på "fuld tid". Så blev jeg blev syg, og mælkemængden dykkede en lille uges tid. Liva hadede at tage sutteflasken (bruger heller ikke sut), så vi startede med økologisk frugt- og grøntsagsmos uden at have prøvet risvælling/grød. (Af uvidenhed... det måske havde været bedre at starte på).
Hun har én favorit: GULERODSMOS, og vi har smidt flere glas med æble, pære etc. ud. Siden har vi prøvet med ris- og fuldkornsgrød lavet på mme, men kun med gulerod eller grøntsags mos blandet i, accepterer hun det.
Hun har døjet med hård mave siden vi startede med andet end min mælk. Vi har fået det råd at give hende fennikel the ved mavekneb, det har hun fået fra hun var helt lille, og har gjort det til hendes sekundære drik da hun også nyder smagen.
Hun har fra starten været dygtig til at spise med ske. Hun er ivrig og griber ud efter den og gaber op. Hun elsker når jeg giver hende et stykke gulerod, men det er det eneste jeg har prøvet endnu. Det tog derimod lang tid at få hende til at tage sutteflasken. Jeg ammer hende stadig så meget jeg kan.
Vores program ser således ud:
7-tiden - vågner hun - jeg ammer hende og vi sover lidt videre
8.30 morgenmad fuldkornsgrød blandet med gulerods mos. Fennikel the. (tit har hun ikke meget lyst til at spise på dette tidspunkt.)
9.30 - sover en formiddagslur (1-1,5 time)
11.00 - 2-3 teske gulerodsmos (nogengange intet) + the eller mme, tager dog meget lidt (20-30 ml)
13.30 - 100 ml udpumpet bryst mælk
14.30 - jeg kommer hjem fra halvdags job, og hun får bryst.
15.00 - middagsmad - hun får 5-6 teske fuldkornsgrød med gulerodsmos + the.
15.30 - eftermiddagslur som vi starter sammen. Jeg lægger hende til brystet, hun sover total 1 - 2 timer, til hun vågner
17.30 - eftermiddags gå-tur
18.30 - Bryst
20.00 - aftensmad - hun får 5-6 teske fuldkornsgrød med gulerodsmos + the eller mme (20-30 ml)
21.30 - Bryst og iseng.
Indtil midnat sover hun ofte uroligt, vågner og falder kun til ro ved brystet. Vågner oftere de dage hun har hård mave.
Midnat får hun bryst når vi går iseng,
03.00 Vågner og vil have bryst - det foregår i min seng, og hun bliver lagt tilbage efter at have drukket.
05.00 Vågner og vil have bryst
Når jeg pumper mælk ud om formiddagen får jeg ca. 130 ml. fra begge bryster tilsammen. Når jeg ammer hende får hun oftest kun det ene bryst. Jeg anslår hun får ca. 6-700 ml i døgnet total.
Jeg laver to flasker MME med 220 ml pr. dag, og måske næsten halvdelen ender i vasken i løbet af de måltider hvor jeg bruger det at mixe med, tilbyder det fra flaske etc.
Her kommer mine spørgsmål:
Får hun mon nok mme/brystmælk?
Får hun nok jern? Hvilke typer mad kan jeg tilbyde som er jernholdige og kan det kompensere for et tilskud?
Hvordan får vi hende til at sove igennem?
Der er gluten i fuldkorns blandingen til grød, skal jeg vælge noget andet?
OG... kan jeg selv bage nogle kiks eller noget hun kan gnave i/har du en god opskrift/skal man undgå æg/gær eller andre normale ingredienser?
På forhånd tusind tak for svar. Det kan nogengange føles lidt alene når netværket ikke er så stort, og bøgerne bliver for generaliserende.
Kærlig hilsen fra
Mie, Ingmar og Liva