Brev:
Skift af søvnfaser
1. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Skift af søvnfaser
Hej Helen
Vi har en lille dejlig pige på 4 mdr. som vokser fint.
Vores problem er hendes søvn, som bare slet ikke fungerer. Og for at være helt ærlig, så er vi godt nok ved at være brugt.
Hvis vi starter med om morgenen, så vågner hun her ca. kl 5 og begynder at pludre..jeg giver hende noget at spise også i håb om at hun falder i søvn igen, og for det meste lykkes det, men hun græder først og jeg føler hun prøver at fortælle at hun ikke vil sove mere.
Når det så lykkes sover hun videre til kl. 6. Herefter er hun nogenlunde glad i ca. 15-30 min. så begynder hun at blive vrøvlet, og inden der er gået en time, så gnider hun øre og øjne. Så putter jeg hende ca. kl 07.30 i barnevognen. Hun falder nogenlunde hurtigt i søvn-vågner så måske efter ca. 7 min. og så igen når der er gået 38 min. efter de 38 min er det så en kamp at få hende til at sove, og nogle gange kan hun vugges i søvn igen stående, men for det meste må jeg gå en tur med hende, men hun ligger næsten altid vågen i 15-40 min. inden hun falder i søvn igen...en sjælent gang er det nok at give hende sutten.
Problemet statede efter jul, hvor hun ellers var begyndt at sove 3 timer om formiddagen eller middagen sammenhængende...uden at jeg behøvede at gøre noget..så begyndte jeg at skulle ud lige at give hende sutten en gang imellem, og jeg rendte frem og tilbage ca. 7-10 gange og så kunne jeg godt få hende til at sove 2-3 timer. Jeg ville gerne hjælpe hende til at sove lidt bedre, så jeg læste i " sov igennem uden gråd" og begyndte at stå ved hende inden hun vågnede, så jeg kunne hjælpe hende til ikke at vågne ved skift af søvn ved at give sut, vugge og gå tur.
Jeg skulle gøre det i en uge, står der i bogen, og så skulle hun kunne begynde at sove længere selv. Jeg står stadigvæk ude ved hende hver gang hun nærmer sig de 38 min. for at vugge osv. og for det meste er jeg nu nødt til at gå en tur med hende for at få hende til at sove videre. - har prøvet at lade være med at stille mig ud til hende og så bare have alarmen tændt, men den er sikker at 38 min. efter hun er lagt, så vågner hun..- sutten falder altid ud der, og har jo bare givet hende den... Helt ærligt så føler jeg, at nu kan jeg få hende til at sove længere, men at jeg nu har gjort hende afhængig af at jeg skal vugge hende og at hun skal have sutten for at kunne sove.- det er godt nok ved at være hårdt og hun har jo været bedre til at skifte søvn, så forstår det ikke helt.
Hvad tænker du?? - er jeg ved at vænne hende til at skulle hjælpes, eller begynder det at virke på et tidspunkt:-)?
Tænker også på at begynde at give hende skemad i håb om at det bliver bedre..? Har du erfaring med andre der har dette problem, hvornår det begynder at blive bedre??
Det næste problem er at hun kun kan være vågen i ca. ½ time hvor hun er glad og efter en time er hun bare træt og så prøver vi at strække hende til at være oppe i 1½ time i håb om at hun måske ville sove i længere tid end de 38 min. Det er hele dagen igennem det er sådan. Vi har en gang oplevet at hun har været oppe i 2½ time. Hun græder meget når vi ligger hende til at sove, men falder nogenlunde hurtigt i søvn.
Når hun ikke er længere tid vågen og står så tidligt op om morgenen, så bliver det godt nok til mange lure og hvis jeg ligger mig med hende indenfor kan jeg ikke få hende til at sove mere end de 38 min - og når hun kun sover sådan en lille lur, så er hun bare vrøvlet og ked af det.
Jeg ville jo meget gerne begynde at have en smule rytme, men ved ikke helt hvordan det lader sig gøre....her tænker jeg også at det jo er mig der bestemmer hvor meget hun sover, for i det øjeblik jeg ikke går med barnevognen begynder hun at vågne.. så jeg prøver at hjælpe hende til at sove en formiddagslur fra kl 07.30 og så ca. 1½-2 timer så er hun vågen i 1½ time og så sover hun middagslur fra ca. 10.30 og så i ca. 2-3 timer og så sover hun eftermiddag kl. ca. 15 i ca. 38 min. og så sover hun en gang til inden hun kommer i seng og sover ca kl. 20-20.30 Herefter vågner hun også efter 38 min.
Om natten ammer jeg ca. 5 gange og har på fornemmelsen at det igen er fordi hun ikke selv kan falde i søvn og ikke så meget at hun er sulten (Tingene varierer meget fra dag til dag og det jeg har skrevet her er bare et eksempel på hvordan det kunne se ud)
Puha håber godt nok at du kan finde hoved og hale i det jeg skriver, for der er godt nok mange tanker. Mit spørgsmål er så om du har et forslag til hvordan en plan for dagen kunne se ud??
Efter den sidste lur som er ca. kl 17.30-18.00 er hun meget træt og græder meget, så jeg ligger mig ind og ammer hende i søvn efter 1 time. Vi har fra starten givet hende et bad om aftenen, og hun nyder badet og er rigtig glad imens det står på, men når hun er tørret og skal have tøj på begynder hun at græde meget og i hast ligger jeg mig ind og ammer hende i søvn... - det tager ca. ½-1 time at få hende til at sove.
Tror du vi gør noget forkert? Har du forslag til hvad vi kunne gøre anderledes??
Hun falder i søvn sammen med mig og jeg ammer hende i søvn, og vi ville gerne lære hende at sove i tremmesengen, så kunne det være en ide at give hende en flaske i sengen?? - jeg ammer 100% lige nu.
Håber virkelig at du kan finde rundt i mine tanker, for har virkelig brug for at der snart sker en ændring, for vi er ved at være godt brugt.
Venlig hilsen
den trætte familie