Svar: Vælling hvornår?
1. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er helt rigtigt at overbårne børn kan virke lidt mere robuste og stærke end børn født for tidligt, men tidspunktet for hvornår man begynder at tilbyde barnet andet end modermælk bør stadig tage udgangspunkt i den faktuelle alder - altså udregnet fra barnets fødselsdag.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og hører til det man kalder for tilskudsblanding. Det betyder at vælling er noget man kan springe fuldstændig over - det er ikke noget man behøver give sit barn. Nogle forældre vælger at tilbyde barnet en flaske vælling inden natten i håb om at barnet sover lidt mere roligt på dette. Det er sådan at vælling og modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk gør, så børn der får flaske spiser ofte færre gange i døgnet end børn der bliver ammet. Derfor oplever nogle forældre at vælling har en effekt.
Da jeg kan se at du har forsøgt med modermælkserstatning uden effekt, så er det tvivlsomt hvor stor effekt du vil opleve af at give vælling, når din dreng bliver 4 måneder. Det er desværre ikke alle der oplever at det gør nogen forskel. Indtil du kan forsøge med vælling, så kan du prøve med Gul Allomin - den er fuldgyldig og indeholder rismel og kan derfor mætte lidt mere end den almindelig modermælkserstatning.
Fordelen ved at give en flaske inden natten er at barnet jo her ofte indtager en meget stor mængde mælk - ofte måske 200ml og derfor mætter det også mere, end hvis man begynder med få skefulde grød...
Når man begynder med grød, så er det en god idé at tilbyde barnet grøden i løbet af dagen og ikke lige inden sengetid. Man kan tidligst fra 4 måneder starte med lidt ris, majs eller hirsegrød og i begyndelsen er det kun smagsprøver. Barnet skal vende sig til at spise med ske, føre maden med tungen tilbage til svælget, synke det og det kræver rigtig meget øvelse og mundmotorisk færdighed og først når barnet mestrer dette kan man øge barnet i indtag. Det vil sige at din dreng kan få lidt grød om formiddagen eller til frokost og så kan du supplere din amning med en flaske modermælkserstatning eller vælling til natten.
Du skal naturligvis være opmærksom på at din dreng skal fyldes godt op i dagtimerne, når du ammer ham der. Det er helt normalt at han på grund af sin alder pludselig bliver forstyrret, hellere følger med i verden omkring sig og derfor måske ikke får helt det han har behov for. Det gør så at han søger brystet ekstra om natten. Når det er sagt, så er det dog også helt normalt og forventeligt at et barn på 3-4 måneder har behov for mælk om natten. Et barn skal være 6 måneder gammel inden de ernæringsmæssigt kan undvære mælk midt nat og sove igennem svarer måske her til at barnet sover 5 timer uden indtag af mælk...
Det er derudover helt relevant at du overvejer hvad du spiser, da et stort indtag af sukker godt kan påvirke din dreng. Det er ikke noget der, så vidt jeg ved, er videnskabeligt bevist, men jeg ved at en af mine andre brugere på siden gjorde et forsøg - skar alt sukker væk fra kosten i en periode og det gav faktisk et helt andet og langt mere roligt barn... Så det er da bestemt et forsøg værd. Det er jo så især det hvide sukker, slik, chokolade, kager osv. du skal holde dig fra. Det sukker du naturligt får via frugt må du naturligvis gerne indtage.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske