Svar: Vil pludselig slet ikke spise
1. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Du skriver ikke hvor meget mælk din datter drikker i hver flaske, men som udgangspunkt bør hun drikke mellem 150-200ml hver gang og det betyder at hun nu kan nøjes med 3 flasker i døgnet.
Da hun har en alder nu, hvor hun tydeligt ønsker mere selvbestemmelse og indflydelse på tingene, gerne vil have indflydelse på om hun skal mades eller spise selv osv. så vil det være rigtig godt at I tilbyder hende flaske tidlig morgen (stedet for havrefras med mme), evt. i løbet af dagen og ellers aften og evt. sen aften. Altså så hun får de 3 flasker i døgnet som hun har behov for og på et tidspunkt hvor hun bedre accepterer den.
Derudover skal hun have mere og mere familiemad, mad som tager udgangspunkt i det I andre spiser. Mad som smager af noget og mad som både er moset og mad som er i stykker. Noget der altså skal spises med en ske og andet som kan spises med fingrene eller en gaffel. Til måltider kan hun drikke vand af kop.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 08: Havregrød eller øllebrød med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at sidde med, en brødskorpe, evt. lidt frugtmos for at holde gang i maven. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og begynder måske her at kunne undvære flasken inden, det afhænger af det samlede mælkeindtag i løbet af dagen og hvorvidt hun starter dagen med en flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af bondebrød med forskelligt smørbart pålæg som nu. Det er vigtigt at det er grøntsagsmos hun får ved siden af og ikke grød, netop for at variere og holde gang i maven. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg på brøddet. Ved siden af agurkestænger og lignende at sidde med selv.
Puttes til middagslur og evt. tilbyde flaske inden. Det afhænger igen af det samlede mælkeindtag dagen igennem. Du må således vurdere hvad der passer bedst - at undvære flasken om formiddagen eller her inden middagslur.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos eller frisk frugt i stykker eller frugtgrød som nu, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - hvis i får frikadeller så giv hende små stykker frikadelle som hun selv kan tygge og server ved siden af grøntsager moset med sovs. Hun må gerne få boller i karry, kartoffelmos og millionbøf og I må også meget gerne begynde give hende pasta med kødsovs. Igen kan noget af det moses i en konsistens som hun kan kapere og ved siden af kan hun få lidt godt kogte pastaskruer at spise selv. Give hende også kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolibuketter og lignende at sidde med i hånden.
Evt lidt frugtmos til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 24: Evt. flaske - igen afhænger det af det samlede mælkeindtag i løbet af dagen og hvordan I oplever at denne flaske har indflydelse på hendes søvn. Jeg tænker at det måske er denne flaske hun lettest tager imod, fordi hun drikker mere eller mindre i søvne og derfor kan den være god at bibeholde.
Så mit råd er altså, at I begynder at tilbyde jeres datter meget større variation end nu, mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Hun har altid spist små mængder og det er helt fint - det vigtigste er at hun spiser og forbinder det med noget rart og spændende. Netop den alder hun har nu, hvor hun naturligt putter i munden skal udnyttes - det er svært at indføre nye madvaner, hvis denne periode passeres.
Det er fint med 3 flasker dagligt hvis hun drikker mellem 150-200ml i hver flaske og det kunne evt. være kl. 06, 19 og 24. Igen afhængigt af hvad der passer bedst i løbet af dagen, om hun har behov for en flaske inden middagslur f.eks. så er det også helt fint.
Med hensyn til energiniveau, kravle osv. så lyder det helt alderssvarende og ikke problematisk. Det er meget normalt at børn netop når de begynder at bruge sig selv mere fysisk og virkelig koncentrerer sig (også når de leger) kan blive mere svedige.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske