Brev:
Sesam sesam - mund luk dig op
1. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Sesam sesam - mund luk dig op
Hej Helen
Ja nu skriver jeg igen. Mange tak for dine gode svar og gode brevkasse. Dine svar er meget mere brugbare og forståelige end min egen SP, så det er nok, derfor jeg skriver så tit.
Som du nok kan gætte kæmper vi stadig med skemaden. For 5 dage siden troede jeg, at nu gik det i den rigtig retning. Amaya havde spist fint i ca 14 dage. Havde fundet ud af at mosen var mad og åbnede fint munden for maden og spiste en ½ dl og nogle gange mere, og var begyndt at drikke mindre mælk omkring 600 ml i døgnet. Hun spiste fint øllebrød, og grønsagsmos fra hipp (den helt fine) med mit eget kød i og frugtmos igen fra hipp. Min kogekunst er hun ikke helt glad for. Men pyt så længe hun spiser.
Men fra det ene måltid til det andet vil hun ikke have den ske ind i munden igen. Hun fik frugtmos om eftermiddagen, som hun spiste, men da det kom til aftensmåltidet ville hun bestemt ikke have noget. Sådan har det været i ca 5 dage. Jeg kan lige få lokket er par skefuld ind, hvis jeg er heldig ¼ dl men så hellere ikke mere. Jeg må ærlig indrømme, jeg er ved at få grå hår i hovedet af at finde den rigtige formular til den skemad.
I de 5 dage har jeg forsøgt at give hende mit mad, give hende mad andre steder i huset, ny ske, men nej munden er lukket.
Hun drikker igen mere mælk, så det er ikke fordi, hun ikke er sulten, og jeg tror heller ikke, det er mælken der fylder op, for hun har jo spiste fint med skemad, hvor hun fik tilbudt det samme mælk.
Vores dagplan er den samme som sidst. Selvfølgelig ca tider
Kl 6 flaske ca 120 ml
Kl 7.30 morgen lur
Kl 9 tilbudt grød. Spiser et par skefuld. Derefter får hun ca 5 hapsere (på størrelse med en lillefinger negl, min ikke hendes) bondebrød med forskelligt pålæg f.eks. leverpostej, smøreost eller kødpålæg. Hun tygger og synker det fint. + vand af snapseglas
Kl 10 flaske ca 80-140 ml
Kl 10.15 formiddagslur
Kl 12 grønsagsmos med kød, spiser igen et par skefulde. Derefter får hun hapser af rester af aftensmaden, f. eks ris, kartofler, forskelligt kød. Hun får ca 5 stykker, så vil hun ikke have mere. Derefter lidt at sidde med i hånden, hvis hun vil. + vand af snapseglas
Kl 13 flaske 80-150 ml
Derefter middagslur
Kl 15 lidt frugt at sidde med og nogle frugt hapser igen ca 5 stykker. Jeg har droppet at tilbud hende frugtmos i øjeblikket, for ikke at tilbyde hende skeen for meget.
Kl 15.30-16 flaske jeg giver hende kun 90 ml i flasken, da jeg ikke vil have hun fylder sig for meget med mælk inden aftensmaden. Ved nu ikke om det gør en forskel. Hun drikker mellem 70 og 90 ml.
Måske en aftenlur
Kl 17.30 grønsagsmos med kød, spiser igen et par skefulde. Derefter får hun hapser af aftensmaden, f. eks ris, kartofler, forskelligt kød og grønsager. Hun får ca 5 stykker, så vil hun ikke have mere. Derefter lidt at sidde med i hånden, hvis hun vil. + vand af snapseglas
18.30 -19 puttes med flaske 200-260 ml.
Vågner selv op mellem 23.30.-01 og få 140-170 ml. Det funger bedst hvis hun selv vågner end jeg giver hende mad kl 23.
Hun er begyndt at spise meget mere ved denne flaske end for en mdr siden
Som du kan se får hun stadig 6 flasker og får i ca 700-800 ml. Jeg går ud fra, det er lidt for mange flasker og mælk i forhold til hendes alder. Hun er 7 mdr og 2 uger. Jeg synes det er svært at skære ned på flaskerne, når hun ikke vil have skemaden. Hun skal jo have noget at spise og som sagt tror jeg ikke, at det er mælkens skyld, at hun ikke spiser mere skemad.
Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal komme videre med hendes mad og skære ned på flaskerne. Er det fint at hun får et på skefulde mos og derefter hapser, og så må jeg vente på at hun måske spiser mere grød eller flere hapser? Eller er der noget andet jeg skal gøre? Vil hun få tilstrækkelig med vitaminer med en smule mad hun får? Jeg giver hende kun D-vitaminer og ikke multivitamin dråber, som jeg tidligere har gjort.
Jeg har lidt svært ved at holde gang i hendes mave. Hun kommer af med lidt hver dag, men hun er meget hård i maven. Maven var på samme måde, da hun spiste fint med skemad, så det kan heller ikke være derfor, hun ikke vil spise det. Jeg kan ikke få hende til at spise frugtmos og især ikke sveskemos. Kan jeg blande hendes mælk op med sveskesaft. (saften fra kogte svesker) i stedet for. Jeg kan nemlig ikke få laktulose på mit apoteket her London.
I mit foregående brev skrev jeg om hendes børneeksem i forhold til fødevare allergi, hvor jeg spurgte om soja kontra alm mælk. Jeg går til kontrol ved en børnelæge, som har anbefalet mig at passe på og holde igen med visse fødevare. Hun får gluten produkter, som øllebrød og bondebrød og ikke reageret på det. Men jeg passer på ikke at give for meget i løbet af en dag. Alm mælk har jeg ikke prøvet endnu. Jeg fik dog at vide, at jeg skulle vente med at give hende fisk og æg indtil hun var 1 år og nødder indtil hun var 3-4 år.
Det var min egen SP, som foreslog at jeg kunne give soja yoghurt. Hvilket jeg kan forstå på dig og min børnelæge, ikke er godt. Derfor (plus nogle andre ting) er jeg blevet lidt usikker på hendes rådgivning. Men så er det godt, at jeg har din brevkasse :-)
Lige lidt mere :-)
Amaya forsøger dagen lang at komme op på alle fire (heldigvis har hun ikke taget natten i brug endnu :-)) men det er lidt svært, da vi har trægulv. Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende, så det går lidt nemmere? Eller skal hun nok komme til at kravle alligevel, men det tager bare lidt længere tid for hende.
Mange tak for forhånd
Hilsen Helle og Amaya