Svar: Sesam sesam - mund luk dig op
1. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig omkring brevkassen og mine råd - dejligt:o)
Jeg synes faktisk ikke det lyder så tosset det du beskriver - Amaya får variation af både grød, brød og grøntsager, spiser også lidt kød osv. Er begyndt at få flere små hapsere, tygger det fint og smager også mere og mere af din mad. Du skal nok indstille dig på at hun ikke er en der spiser meget, men at hun trods alt spiser og det er det vigtigste.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at det er vigtigt at du begynder at skrue indtager af flasker ned. Det gør ikke noget at hun om aftenen drikker en større mængde mælk, så sover hun måske bedre om natten og det er helt fint at du tilbyder hende ekstra, hvis og når hun vågner op og har behov for det. Men i løbet af dagen skal nogle af flaskerne fjernes.
Hun er fint dækket ind med vitaminer, mineraler osv. selvom et par af flaskerne skæres væk og i forhold til hendes alder, så vil det normalt være passende og nok at hun tilbydes 4 flasker dagligt - det passer fint at hun drikker ca 600ml dagligt, som du også har oplevet fungerede godt. Det svarer til 4 flasker med 150ml i hver. Hvis hun så om aftenen drikker yderligere, så kan det være at du kan fjerne endnu en flaske i løbet af dagen, men det må tiden vise.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen/formiddag 9: Grød og tilbydes derudover små stykker brød, f.eks. hjemmelavede havregrynsboller med lidt smør og måske lidt frugtmos på. Vand af kop
Puttes til formiddagslur. Forsøge at undvære flasken her. Tril hende en tur i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op og kigge ud og når hun så er træt og mættet af indtryk, så lægger du hende ned og putter hende.
Frokost 12: Grønsagsmos med kød, hjemmelavet eller købt - det er uden større betydning. Meget fint med lidt rester fra aftensmaden ris, kartofler, forskelligt kød som nu. Så hun igen får lidt forskelligt. Tilbyd agurkestænger, stykker af rød peberfrugt, en kogt kartoffel eller kartoffelbåd eller lignende at sidde med i hånden. Og tilbyd hende også gerne små bidder af lidt brød.. hvad du nu selv spiser. Vand af kop.
Puttes til middaglur med en flaske, så sover hun sandsynligvis godt - har spist og herefter fyldt sig op med mælk.
Eftermiddag 15.30: Frisk frugt at sidde med, en 1/4 bolle at sidde med i hånden og gnaske i. Det er helt fint at springe skeen over, hvis hun er lidt træt af den. Vand af kop.
Ikke nogen flaske om eftermiddagen.
Aften 17.30: Grønsagsmos med kød og maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Hvis I spiser kartofler, ris og lidt sovs så giv hende det. Hvis I får lidt frikadeller, hamburgerryg, kylling eller lignende, hvor hun kan få små eller større stykker kød at gnaske lidt i så er det også okay. pasta med lidt kødsovs - lasagne eller lignende kan være rigtig fint - vælg i givet fald uden om æg og stort glutenindhold... Man kan f.eks. købe boghvedepasta. Hele tiden fokus på at hun får noget som er moset og gives med ske og noget som hun selv kan sidde med i hånden - ligesom du gør nu, det er rigtig fint.
Vand af kop og evt. lidt frugtmos til dessert, hvis hun har lyst.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19
Sen aften/midnat: Flaske, når hun vågner og beder om den
Som du kan se så er der trappet lidt ned for tilbuddet om flaske i denne plan og da hun er en småtspisende pige, så er det vigtigt at mælkeindtaget ikke udgør for stor en del. Hun er som sagt fint dækket ind, hvis du følger ovenstående og jeg er ret sikker på at I på den måde er hjulpet bedre på vej:o)
Du gør det i øvrigt rigtig godt, det er meget fint det du skriver, gode og helt relevante overvejelser:o) Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske