Svar: Meget morsyg, hvordan tackler vi det?
3. marts 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Gitte
Der er ingen tvivl om at din dreng lige nu befinder sig midt i et udviklingsspring. Han er tydeligt ved at separere sig ved at han kravler og rent fysisk bevæger sig mere og mere væk fra dig. Han har stadig brug for at komme hen til dig, få et kram, blive tanket lidt op for så at turde bevæge sig mere og mere og mere ud på egen hånd igen og det er helt normalt for alderen.
Det at han motorisk bruger sig selv mere end tidligere giver en naturlig motorisk uro om natten. Han øver sig ikke kun i dagtimerne på at kravle og rejse sig ved tingene - han øver sig også om natten i søvne og får sig der lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme fra. Han har altså en fysisk uro i kroppen, som gør det svært for ham at slappe af.
Samtidig så gør det at han nu bevæger sig mere og mere ud på egen hånd, at verden åbner sig mere og mere for ham og han modtager mange flere stimuli som skal bearbejdes. Netop gennem drømme bearbejder vi alt hvad vi oplever i løbet af dagen og derfor er drømmeaktiviteten stor i denne periode. Det betyder igen at han sover mere uroligt og vågner lidt op, smågræder i søvne osv.
Derudover så er det sådan at børn som er igang med at adskille sig, kun kan gøre det, hvis de er tilknyttet. Han kan altså kun adskille sig fra dig, fordi han er knyttet til dig og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode - det du oplever som mere morsyge.
Det er her en balance imellem at være der for ham og give ham fysisk nærhed og tryghed, når han beder om det og også forsøge at motivere ham til at stå mere på egne ben. Det betyder altså at du naturligvis skal være der for ham, når han græder og har brug for et kram, men samtidig må du meget gerne prøve at få ham selv til at gøre nogle ting - når du f.eks. går ud af et lokale og han græder og vil have dig, så prøv at kalde på ham, motivere ham til at komme hen til dig "hej skatter, mor er lige her, kom til mor" eller hvad du nu vil sige - stik hovedet frem bag væggen og tal til ham, så han kan høre og følge din stemme.
Der er ingen tvivl om at det handler om tryghed og behov for at være dig nær, når han sover så meget bedre i din seng end i sin egen. Og nogle gange er det et spørgsmål om at give ham lov til at komme ind til jer, netop i begyndelsen af denne periode - her taler jeg om dage til 1-2 uger. For i takt med at han bliver mere og mere mobil og dygtig til at følge efter dig, komme omkring, så bliver han også mere og mere bevidst og det bliver sværere og sværere at få ham tilbage i egen seng.
Derfor er det som udgangspunkt en rigtig god idé at forsøge at putte ham i egen seng, sidde hos ham, lægge hånden på hans lille krop, lade ham kramme din hånd, synge lidt stille eller bare sidde der, være ham nær. For at han så fortsat lærer at sove i sin seng, vel vidende at du er der, passer på ham og således gør ham tryg.
Det er derfor helt rigtigt set at det handler om tryghed, behov for fysisk kontakt, når han skal sove og at han lige nu gennemgår et stort udviklingsspring, som gør det helt naturligt at han har det sådan. Det er helt rigtigt set af dig og super flot!
Det du skal nu er altså at vurdere hvorvidt din dreng skal have denne ekstra nærhed i nogle dage og hvornår det så er tid til at forsøge at motivere og betrygge ham i at separationen også er okay.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske