Svar: Vågner mindst en gang i timen
3. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Anja
Når børn vågner om natten med gråd, så er der altid flere ting man skal overveje. Det er svært for mig at vide, hvad der præcist er årsagen hos jer, men jeg vil give dig lidt valgmuligheder:o)
For det første skal du overveje om din dreng kan have ondt, netop det at jeres dreng vågner med ca 1 times mellemrum kunne godt tyde på at han måske have ondt i sine ører. Hvis han har været syg med forkølelse eller lignende, så kan det således være relevant at få det tjekket - i givet fald behandlet og også en idé at tale med lægen om muligheden for at give ham en stikpille med noget smertestillende.
Smerter kan også komme fra tænderne - så tandfrembrud er også altid en overvejelse man skal gøre sig. Blærebetændelse er faktisk også en mulighed og i det hele taget det at man ikke er rigtig rask, er noget der skal overvejes. Vi sover alle uroligt og dårligt, hvis vi ikke er helt på toppen.
Forkølelse eller hævede mandler, polypper og lignende kan også gøre at han har svært ved at trække vejret sufficient og vi kender alle til den der klaustrofobiske følelse af ikke at kunne få vejret gennem næsen,- sådan kan børn naturligvis også have det.
Derudover fortæller du at du nu er begyndt på arbejde og jeg tænker om din dreng så er startet i pasning - dagpleje, vuggestue eller lignende, som er noget nyt for ham. Det gør naturligvis at han skal forholde sig til en helt ny dagligdag, nye rutiner, mor er væk en stor del af dagen og han forstår ikke hvor du er. Verden omkring ham har således ændret sig og det er meget at skulle forholde sig til. Derfor drømmer ham mere end tidligere og sover derfor også mere uroligt.
Da I ikke er så meget sammen som tidligere og da han rent motorisk måske også er begyndt at bevæge sig mere omkring - måske på nippet til at kunne gå ved tingene osv. så får han ikke så meget fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen, som tidligere. Derfor søger han dette betydeligt mere om aftenen når han skal sove og om natten - han har i stor grad behov for at være dig ekstra meget nær. Det kan derfor meget vel hænge sammen med behov for tryghed, som du er inde på.
Det er naturligvis også relevant at se på hvordan han spiser og sover i løbet af dagen, da tingene jo hænger sammen og det hele skal ligesom fungere. At han vågner om natten skal du således sikre dig ikke handler om sult eller tørst. Du skal derfor sikre dig at han i løbet af dagen og aftenen tilbydes sufficient kost, så han ikke mangler noget. Hvis han er tørstig om natten, så kan det være en idé at tilbyde ham lidt vand - måske kan du give ham en drypfri kop i sengen, så han selv kan lære at tage lidt vand om natten, hvis han har behov for det - han er dog nok lige lille nok til at kunne det. Det afhænger lidt af om han bruger sut og er vant til at finde denne i sin seng om natten...
Det er helt relevant at I nu beslutter jer for at han skal lære at sove om natten, at han skal lære at falde i søvn og det mest hensigtsmæssige er, at han lærer at sove i sin egen seng. Det er derfor fint at I starter med at putte ham der, og forsøger at betrygge ham i at det er et godt og dejligt sted at være og at det er der han skal sove. Børn har forskellige faser i deres udvikling, hvor de naturligt vil protestere lidt mod at falde i søvn og hvor de vil sove mere uroligt end på andre tidspunkter og netop nu er faktisk et godt tidspunkt at forsøge at skabe gode vaner. Når han bliver 13-15 måneder kommer ofte en ny urolig periode og derfor er det fint at gøre noget aktivt nu. Jeg er helt enig med dig i at det ikke behøver være "godnat og sov godt principperne".
Som sagt har han en øget motorisk uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Men det betyder også at han nu har behov for lidt plads omkring sig og hvor I tidligere måske har vægtet at svøbe ham og putte ham tæt, så har han nu brug for mere plads. Det kan virke irriterende og som en hæmsko for ham, hvis han puttes for tæt. Han har faktisk behov for at I lader ham karte rundt, han må gerne lægge sig om på maven og sove videre der, I må også gerne prøve at putte ham på maven, stå ved ham, stryge ham over ryggen osv. når han skal sove. Og så på den måde lære ham at ligge i sin seng.
Det at falde i søvn i sin egen seng har betydning for at han kan sove videre der om natten, når han vågner. Det er utrygt at vågne op et andet sted end man er faldet i søvn, så stedet skal I forsøge lade være genkendeligt og det er udmærket at bruge en sovebamse, putteklud eller lignende. Det er ikke sikker at han gider putte med det, men det kan være i sengen, som noget der bare hører til.
Prøv derfor at putte ham direkte i sengen om aftenen. Giv ham evt. en kop mælk og en banan, at falde til ro på og sæt jer så lidt ved ham. Syng en sang, læs en lille historie, - hvad I nu synes er et passende godnatritual. Og herefter så skal I så vurdere, hvad der sker. Måske vil han acceptere det og lægge sig til at sove, kravle lidt rundt, bruge sig selv fysisk, komme lidt af med uroen, måske vil han begynde at græde og her skal I så lytter til ham og forsøger at finde ud af hvorfor han græder og så derudfra vurdere, hvordan I så skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge ned i sengen, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Bare sidde der, holde hænderne ved ham, berolige ham med et stille "syyy" eller "sååå".
Men andre gange græder han måske fordi han er utryg og føler sig forladt, hvis I går fra ham og her er det ikke altid nok at sidde ved siden af, så må man nogle gange tage ham op, give ham fysisk kontakt og berolige ham og så atter putte ham igen. Altså hele tiden lidt op og lidt ned, så han finder ud af at I er der, men at I mener at han skal sove.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det nogle gange være nødvendigt at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved endten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos ham. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan han græder og hvad hans protester handler om.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis barnet protesterer mod at man går, så er det okay, han må gerne protestere. Han er så gammel nu og så bevidst at han ikke vil gå glip af noget og det er svært for ham at overgive sig til søvnen og acceptere at han skal sove... så ham må gerne være frustreret over det og derfor gerne protestere. Det er okay.
Men hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og så er det fordi han lige nu er inde i en periode, hvor han har behov for jer. Derfor skal han have den kontakt han beder om for kun derved får I ham til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med ham, forstået på den måde at det kan være godt at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan han lære ved at I f.eks. gemmeleg og det vil gøre det lettere for ham også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
I skal have små faste ritualer, det kan være putteklud, bamse, måden i stryger ham over håret på, måned i kærtegner hans krop, lydende i bruger, stemmeføring osv. og I skal gøre det samme igen og igen, så han forbinder dette med at skulle sove. Når I har sådanne faste ting, små ritualer, som bruges både om dagen og om aftenen inden putningen til natten - så kan I bruge dem om natten, når han vågner. Netop fordi det er genkendeligheden ved de små signaler der giver tryghed og er det han forbinder med at skulle sove, så kan I bruge disse om natten ved de natlige opvågninger og på den måde få ham til at sove videre der.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske