Svar: Vil slet ikke det der grød mere
3. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Nogle gange stiller jeg spørgsmål i mit svar, ikke nødvendigvis fordi I behøver svare på det, men mere fordi I så kan tænke over det jeg skriver. F.eks. præcis som du skriver - jeg spurgte om han ikke kunne sidde i høj stol, I prøvede og det kan han faktisk godt. Jeg synes I skal fortsætte med at forsøge om han kan sidde der, når han skal have sin skemad - han er synligt interesseret i jeres mad og det er vigtigt at det at spise forbindes med også at sidde ved bordet og ikke være i skråstol. Han har behov for at spise sammen med jer andre, for at spise godt...:o)
Derudover tænker jeg at du skal give ham så meget forskelligt som muligt, meget mere grøntsagsmos og mad som smager af noget og det betyder i første omgang ikke så meget om det er hjemmelavet mad eller mad du køber på glas. I første omgang er det vigtigste at han spiser - så prøv evt. med nogle middagsretter fra glas til frokost.
Giv ham om aftenen mad som smager af noget og mad som tager udgangs punkt i den mad I andre spiser. Lad ham sidde med brødskorper og lignende i hånden selv, præcist som du beskriver. Det er godt til at give lidt mundmotorisk øvelse.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det vil også være relevant at du begynder med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Når du skal give ham kød og fisk i mosen, så det det ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan bruge indmaden af en frikadelle. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Børn kan tit godt lide de lidt gammeldags retter og hvis du kan lave lidt sovs med sødmælk, så kan du give hans mos lidt smag ved at bruge det. Du må også meget gerne give ham ris og lignende om aftenen, det vil også gøre at han skal tygge lidt og lidt ris i en grøntsagsmos kan også være med til at gøre den lidt grovere og på den måde lære ham at tygge og arbejde med maden på en anden måde. Du kan f.eks. lave boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller mose lidt flødekartofler med indmaden af en frikadelle - det er helt okay, at du giver ham dette, men naturligvis i en konsistens som han kan kapere. Derfor må du mose det, så det passer til ham.
Når du giver ham grød, så må du gerne give havregrød og øllebrød som du også forsøger med, men prøv med en ren grød. I forvejen er havregrød jo tyk og med meget struktur, - det har en helt anden konsistens end andet grød og det kræver tilvænning. Sveske og banan oveni er nok for meget af det gode, - det tror jeg slet ikke han kan kapere, det er simpelthen for meget for ham... Prøv derfor at tilbyde en ren grød og så supplere med lidt frugt som mellemmåltider.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen kl. 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Lidt frugtmos, sidde med lidt brødskorper og lignende i hånden, gnaske i og vand af kop. Kan også sidde med lidt frisk frugt, som f.eks. lidt appelsinbåde.
Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, Sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop
Tilbydes flaske og puttes ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske og sidde i sin høje stol, får lidt frisk frugt, appelsinskiver, melon, en moden pære eller ligende i hånden, vand af kop
Springe powernap over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Mere og mere udgangspunkt i jeres mad, mad som smager af noget. Sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og ligende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Flaske
Nat 23-05: Så vidt muligt ikke mælk om natten.
Lad være med at fokusere på hvor meget der glider ned, lidt har også ret og det er således bedre at han nyder de få skefulde han får end at han oplever at det bliver for meget og så ender med at kaste op. Tilbyd ham altid vand sammen med skemaden.
Sørg for at lægge ham på maven så meget som muligt i løbet af dagen så han får styrke i rygge og bliver bedre og bedre til at sidde i sin høje stol... det kan være en god idé at holde helt pause med skråstolen i et par uger:o)
Det er prisværdig at du står og laver maden til ham selv, men som du beskriver utroligt frustrerende, når det meste skal smides i skraldespanden. Derfor er det helt okay at du tilbyder ham lidt industrielle produkter, - her er det lettere at lave mindre portioner af gangen, uanset om det er grød eller mos man giver.
Tandfrembrud og han udvikling generelt spiller naturligvis også ind, tingene hænger jo sammen og det er helt normalt at børn i perioder spiser mere end i andre perioder, sådan har vi andre det jo også.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske