Brev:
Skal vi boykotte glasmaden
4. marts 2008
Alder:
18 mdr.
Skal vi boykotte glasmaden
Hej Helen.
Nu skriver jeg igen... den er stadig gal med min søns spisevaner.
Han er nu blevet 18 måneder og er stadigvæk meget småtspisende - især om aftenen. Han vil allerhelst have glasmad blandet med gulerødder, kålrabi og kartofler, og det bliver selvfølgelig serveret på en rigtig tallerken og ikke i glasset! Som regel vil han spise det. Der er noget mad han godt kan lide f.eks. hjemmelavet fiskefingre - men nogen gange spiser han rigtig meget af det, og andre gange vil han ikke engang smage det, selvom jeg ved han kan lide det. Det samme med lasagne, frikadeller og et par andre retter som han godt kan lide.
Jeg spiser som oftest alene med ham, da min mand arbejder meget. Og det plejer at være hyggeligt. Han får lov at sidde og pille ved maden, og spise det han vil. Ris og agurk glider som regel ned, og nogen gange vil han smage min mad, og det får han altid lov til, men spiser sjældent mere end en bid af det. Vi hygger os mens vi spiser og snakker osv.
Jeg tænker på om jeg helt skal lade være med at servere glasmad, og så må han spise sig mæt i det der er, som han kan lide? Lige inden han skal iseng får han en portion yoghurt med banan og havregryn, dette er noget nyt, da jeg synes det er synd, hvis han går sulten iseng (plus han så vågner meget tidligt, hvis han er sulten).
I løbet af dagen spiser han som regel fint. Men han er meget følsom, hvis vi er ude at rejse (vi bor i Norge) f.eks. i vores hytte på fjeldet eller en tur hjemme i Danmark hos mine forældre. Der bliver han ofte mere småtspisende - men oftest kun om aftenen.
I løbet af dagen spiser han rimeligt både morgenmad, frokost og mellemmåltider. Han får ingen mellemmåltider i den halvanden time der er fra jeg henter ham til aftensmaden.
Han ligger indenfor normalområdet ang. vægt og højde.
Håber du har nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Christina