Svar: Skal vi boykotte glasmaden
4. marts 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Christina
Med den alder din dreng har, så synes jeg bestemt at du skal stoppe med at give ham industrielle produkter på glas. Han kan sagtens, som du også skriver, spise frikadeller, lasagne, ris, kød, fisk, grøntsager af forskellig slags - han må spise alt hvad du selv spiser og det er det du skal servere for ham om aftenen.
Det er rigtig godt at du prioriterer at I spiser sammen og at måltidet skal være hyggeligt. Derudover er det vigtigt at I spiser samme mad.
Der skal naturligvis være plads til at din dreng er træt om aftenen og at appetitten og overskuddet til at spise nogle dage kan være væk. Derfor er det helt okay at du tilbyder at hjælpe ham med at spise lidt af maden, hvis det er på grund af træthed, at han skubber tallerkenen væk. Det vil således være fint at du moser kartoflerne med sovs eller blander ris og sovs og giver ham det og han så f.eks. forsøger at spise lidt af frikadellen selv.
Det er også helt okay at slutte aftenen af med en portion yoghurt, havregrød, banan eller lignende inden natten, så du ved at han ikke går sulten i seng. Det skal dog være så tilpas lang tid efter aftensmaden at han ikke forbinder det at han siger nej til aftensmad betyder at du så automatisk disker op med noget andet.
Det er altså helt normalt at børn om aftenen spiser lidt mindre end de gør i løbet af dagen og det er helt normalt for hans alder, at han også er lang mere selektiv i forhold til sine madvaner. Derfor skal du se på hvordan han spiser i løbet af dagen og hvordan han spiser, når du ser på hans indtag over flere dage. Det er således vigtigt at fokusere på hans samlede indtag og variation over flere dage, for ellers kan det godt virke ensidigt for børn i den alder.
Men mad på glas er slut nu. Det er han for gammel til, det er ikke sufficient for ham og det er lagt bedre for ham at han oplever at I spiser det samme. Det skal være helt naturligt at forældre og barn spiser samme kost og nyder maden, taler om maden og deler den oplevelse det er at spise.
Så ja, - glasmaden skal boykottet nu!
Mad planen jeg tidligere har sendt dig gælder fortsat - håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske