Brev:
Behov for mælk og mor ved pasning
4. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Behov for mælk og mor ved pasning
Hej Helen
Det er ved at være noget tid siden jeg sidst har skrevet, men alt går fint med vores søn på 7 mdr. Men nu er der poppet nogle spørgsmål op.
Jeg har ammet vores søn helt fra han blev født og ammer ham endnu de 4 gange i døgnet sammen med hans 4 måltider. Nu hvor han er blevet stor og der går længere tid imellem han får mælk, så må jeg indrømme at min lyst til at komme lidt ud melder sig.
Vi var begyndt at introducere ham for flasken, og han begyndte faktisk at drikke af den efter et par aftner (ca. 100 ml) Det var far der gav ham den, han måtte tage ham op et par gange og tilbyde flasken igen og igen, men til sidst havde han fået nok og faldt i søvn hvor det var far der puttede. (Han brokkede sig lidt, men græd ikke som han gjorde på et tidspunkt)
Sidste weekend skulle han passes af mormor og morfar da min kæreste og jeg ville ud og hygge os sammen som par uden vores søn. Han skulle passes over hos dem, og jeg syntes virkelig vi havde tænkt på alt. Jeg havde sovet med et pudebetræk og hans sove dyr, så de havde min duft. Han fik alt med i sin seng. Havde givet min mor strenge instrukser om at han skulle puttes på klokkeslæt og hvilke sange vi plejer at synge, og hvordan vi gjorde osv.
Vi tog derover og vi var der imens mormor spiste med ham, og der var ingenting. Da vi sagde farvel legede han på gulvet med mormor. MEN kl. 19,30 blev vi ringet op, at vi nok hellere måtte komme hjem, han var så ulykkelig. Da vi kom ind af døren rakte han armene ud mod mig og puttede sit hoved ind til mig, og græd og græd (jeg følte mig som verdens dårligste mor)
Da vi kom hjem faldt han hurtig i søvn, men vågnede 1,5 time efter og græd meget. Til sidst tog vi ham ind til os, og vi faldt alle i søvn. Han vågnede kl. 03,00 og spiste, da bar jeg ham ind i sin seng og han sov til kl. 07,00 hvor han begyndte at pludre.
Næste aften da han skulle puttes havde vi problemer igen (før kunne far godt putte ham, og give flaske) men nu er det som om vi er gået 10 skridt tilbage igen.
Har vi virkelig gjort det ved, at lade ham blive passet af nogle som han ser 1 – 2 gange i ugen ?
Hvad kan vi gøre for at de kan få lov til at passe ham ?
Set i bakspejlet skulle han være blevet passet her hjemme hos os, men vi troede det gik, da han har sovet derover flere gange, og vi tit er derover men det er selvfølgelig med os.
Det skal siges, at dagen efter var han frygtelig forkølet og hoster rigtig meget, ved ikke om det har været undervejs, og har haft noget at sige, men det kan jo også være lige meget nu.
Mit andet spørgsmål er angående amning. Jeg har hørt at hvis man skal vende sit barn fra amning skal det være inden 8 mdr. da det så skulle være lettere? Er der noget om det, eller er det en skrøne?
Jeg tænker på om det har noget at gøre med, at det skal gøres inden separations fasen, men er det ikke her nu omkring uge 32 den starter?
Jeg er meget i tvivl, om jeg skal fortsætte med at amme eller om jeg skal se om vi kan få ham til at tage en flaske.( Han bruger ikke sut og har aldrig ville og heller ikke tage en flaske.) Det er i håb, om at det bliver lettere at få andre til at passe ham, så han ikke er så morsyg.
Hvordan ser det ud når de er 10 måneder med indtagelse af mælk?
Vi har fået billetter i julegave til koncert, og han skal passes af mormor hele dagen og nat, så hvis vi ikke kan få ham til at tage en flaske, må han så få sit mælke indtag gennem mad, og hvor meget skal han på det tidspunkt have?
Er meget i tvivl om han får den rette mængde mad / mælk i døgnet. (Han er en stor dreng på over 10 kg. For en måned siden vejede han 10 kg og var 75 cm lang. Da han blev født målte han 54 cm og vejede 3750 gram så han har nogle gode depoter.
Her er vores nogenlunde rytme
07.00 vågner
07.30 ( havre grød el. øllerbrød med frugtmos + vand af kop )
09.00 puttes til lur
10.00 Vågner og leger hvor vi oftest kører en tur i barnevognen, hvis vejret er godt
11,00 rugbrødshapser m. torskerogn / leverpostej + grønsags stænger + vand af kop
12.00 ammes bliver puttet til middagslur
13.30 -14.00 vågner og leger
15.00 frugt stykker evt. grød m. frugtmos (alt efter hvor meget han har spist om morgnen) + vand af kop
16.00 – 16.30 ammes power napper ½ - 45 min
18.00 aftensmad med familien ( kartofler, grønsager, fisk el. kød) + vand af kop
19.00 /19.30 ammes / forsøg med flaske puttes til nat.
23.00 /23.30 ammes
23.30 – 05/07 sover ( nogle gange bliver han ammet ved kl. 05 /06.00)
05,00 Nogle gange vågner han og bliver ammet, ellers sover han til vi står op kl. 07.00
Det er som om han ved, at han skal have mælk og ikke vil spise grød. Hvor andre børn vælger brystet fra, da de er mætte, det sker ikke for vores søn, det er som om han ved, at han ikke skal spise så meget grød, så han kan få plads til mælken.
Hvornår kan han undvære den amning kl. 24.00 så han kan sove igennem og er det ok, at når den evt. kan fjernes at det er far der tilbyder vand. Og skal der så lægges en ekstra ind om dagen?
Nu hvor han er 7 mdr. må han få det som vi får at spise. Vi får tit kartofler, kød og grønsager, så der får vi alle det samme. Jeg tænker på lasagne, spagetti, kødsovs og ris?
Hvad kan jeg give ham til morgenmad i stedet for grød, det virker som om han er kørt træt i det. Han vil helst have noget han skal tygge på. Han har næsten fået alle sine tænder ( 4 foroven og 4 forneden) de startede med at komme da han var 3 mdr. og kom så med 3 ugers mellemrum.
Håber du kan finder rede i det hele. Tusind tak for en god brevkasse
Christina