Svar: Behov for mælk og mor ved pasning
4. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Der er synd at det ikke lykkedes for mormor at passe jeres dreng, da I alle (på nær ham) havde haft glæde af dette, men det betyder jo ikke at I ikke kan forsøge en anden gang.
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind, ting jeg kan læse at du allerede har overvejet. For det første hans begyndende forkølelse og utilpashed der har siddet i kroppen, så hans alder og begyndende separation og behov for at se dig, for at vide at du er der, så hans behov for at være hjemme i vante omgivelser. Det kan også være at mormor har haft svært ved at bevare roen, da han blev så ked af det og at uroen måske derfor har smittet og gjort det værre... meget kan spille ind.
I kan prøve igen, lade mormor passe ham et par timer i løbet af dagen, hvor han måske ikke er så træt - aftenen er nok det tidspunkt hvor det er sværest at få nogen til at tage over. Når det er sagt, så er jeres drengs reaktion jo helt naturlig - det er jo ikke hans behov at blive passet, men jeres behov at få lidt tid til hinanden og jeres parforhold og det er meget værd og må også nogle gange prioriteres. Derfor synes jeg også at I skal forsøge igen. I har jo alle muligheder, dine forældre vil sandsynligvis rigtigt gerne, I ser hinanden tit og din mor ved hvordan du plejer at gøre og kan på den måde skabe lidt genkendelighed.
Med hensyn til amning, så er det helt alderssvarende med 4 amninger dagligt, i 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være nok og efter 10 måneders alderen kan nedsættes til to amninger dagligt. Hvis du vælger ikke at amme, så vil det være nødvendigt at tilbyde din dreng en flaske for at mælkebehovet bliver dækket. Han er stadig for lille til at kunne tage sit behov af en kop. Du skal regne med at han lige nu får ca 750ml dagligt og mellem 9-12 måneder nedsættes til 500ml som vil være hans behov frem over - dette vil som regel blive dækket via to amninger/flasker (400ml mme) og en portion tykmælk eller lignende og den mælk som naturligt indgår i madlavningen.
Hvis han skal passes omkring 10 måneders alderen og ikke drikke flaske vil han derfor her kunne blive tilbudt mme af kop og vil kunne få tykmælk eller lignende i løbet af dagen. Det gør ikke noget hvis han et par dage ikke når helt op på den mængde han har behov for, fordi han der bliver passet og f.eks. ikke kan ammes...
Han har som sagt en alder nu, hvor han har brug for at se dig for at vide at du stadig er der og at han ikke er forladt. Det er helt rigtigt alt det du har gjort med pudebetræk, duften af dig, se mormor et par gange om ugen, efterligne med samme sang osv. Det er måden at gøre det på, men det er naturligvis ikke ensbetydende med at han er enig. Mit forslag er derfor at I forsøger med lidt forældre tid om dagen i stedet for om aftenen, så mormor og Jonas kan vende sig lidt til at være sammen uden jer.
Med hensyn til ammestop, så er der naturligvis noget rigtigt i at det kan være lettere at stoppe, når barnet er lille fordi han naturligt bliver mere og mere bevidst jo ældre han bliver. Derfor bliver han også mere og mere bevidst omkring brystet og det kan gøre det sværere at stoppe. Det er dog samtidig sådan at børn ofte selv vil begynde at sige fra, interessen svinder i takt med at barnet ammes mindre og mindre og mere rigtig mad erstatter amningen. Barnet begynder måske at bide i brystet og lege med brystet og brystet får en helt anden funktion end det at levere mælk.
Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er altid når barnet selv begynder at signalere at brystet kan undværes, så går ammestoppe lettest muligt. Hvis man vælger at stoppe amning før 12 måneders alderen så skal man være sikker på at barnet er i stand til at indtage sit mælkebehov på anden vis - det vil sige at barnet skal tage en flaske eller være i stand til at drikke store mængder mme af en kop - barnet skal også kunne lide smagen af mme, da det er den mælk, som naturligt må gå i stedet for modermælken. Børn bør ikke leve fuldt af komælk og komælksprodukter før 12 måneders alderen.
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk frugt at sidde med i hånden
Puttes til formiddagslur kl. ca 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas, tilbydes derudover små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Altså både mos og mad i stykker, så du er sikker på at han bliver godt mæt. Vand af kop
Evt. ammes og puttes til middagslur mellem 12.30-13
Eftermiddag 15.00: Flerkornsgrød med frugtmos, evt. ½ bolle eller lignende at gnave i, frisk frugt i hånden, vand af kop
Sen eftermiddag 16.00–16.30: Evt. ammes. Powernapper ½ times tid
Aften 18: Mere og mere udgangspunkt i jeres mad. I må meget gerne give ham sovs af forskellig slags, ris, kød, fisk, grøntsager. I må gerne give ham indmaden af en frikadelle, boller i karry, pasta med kødsovs og lignende. Det du skal være opmærksom på er at hans indtag af hvede (gluten) ikke må være for stort i løbet af dagen, men hvis I får lasagne, må han faktisk gerne få det. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske eller amning kl. 19.00-20
Sen aften 23-24: Evt. amning, det afhænger helt af hvordan han er blevet ammet i løbet af dagen, hvordan du fornemmer hans mælkeindtag. Det er nogle gange en fordel at skibbe en amning om dagen og så bibeholde den sidste amning her. Simpelthen fordi han så vil spise mere rigtig mad om dagen og vil sove bedre om natten. Som sagt vil 4 amninger ofte være nok i denne alder og omkring 8-9 måneders alderen vil børn ofte kunne klare sig med 3 amninger (morgen, eftermiddag, aften eller morgen, aften og sen aften).
Du skal regne med at uanset om du tilbyder brystet til midnat eller ej, så vil din dreng fortsat have behov for væske. Det betyder ikke at han behøver amning, men at han stadig vil have behov for at få noget at drikke - her kan han så tilbydes vand, evt. af far, som ikke forbindes med amning. Nogle vælger også at springe morgenamningen over og i stedet starte dagen med grød... Du må forsøge dig lidt frem.
Grød er den bedste morgenmad og du kan forsøge med forskellige slags - havregrød, flerkornsgrød, trekornsgrød, øllebrød. Hvis han ikke gider grød i øjeblikket, så vil det være godt at tilbyde ham en bolle i stedet. Du kan bage nogle havregrynsboller eller lignende, som han så kan få med lidt smør, ost mv. Men det giver ikke det samme som grød - det vil derfor være godt, hvis I efter en pause kunne vende tilbage til grøden igen.
Jeg håber jeg kom igennem det hele og at du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske