Brev:
Overvægtig dreng
4. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Overvægtig dreng
Kære Helen
Har gjort meget brug af din side til diverse problemer min mand og jeg har haft med vores søn, William, men er nu stødt på et, som jeg ikke lige umiddelbart kan finde nogle svar på.
Vi er, pga. min mands job, bosiddende i Skotland og min mand er netop hjemkommet fra sundhedsplejersken med beskeden om, at vores søn er for tyk, hvilket vi selvfølgelig er meget bekymrede over.
Han er fra 19. august 2007, og altså ca. 6½ måned gammel og vejer nu 11,24 kg! Det skal siges, at han hurtigt blev en stor dreng. Han blev født 12 dage over tid og vejede 3960 gr. Allerede en uge efter var han oppe på 4620 gr. Da han var 2½ måned vejede han 7300 gr, 3½ måned 8530 gr, så han har altid ligget i den ’høje ende’.
Samtidig har han også altid været en meget lang dreng. Han er ca. 75 cm, men bruger, pga. en lang overkrop, str. 80 i tøj. Vi har selv været meget urolige for, specielt da han var yngre, om han var for tyk, men er gang på gang blevet beroliget med, af jordemødre og sundhedsplejersker, at babyer ikke kunne være for tykke, og at det nok skulle flade ud.
Han har altid været en meget sulten dreng. Indtil han var 4 måneder blev han udelukkende ammet, men det var derefter tydeligt at han var klar til mere, og vi begyndte ligeså langsomt at supplere med vælling, grød osv. I takt med at han fik mere og mere ’fast føde’, dalede min mælkeproduktion og vi gav ham indimellem en flaske med erstatning, hvis han var sulten og jeg ikke havde noget mælk.
Da han var 6 måneder (dvs. ca. 2-3 uger siden) gik vi over til udelukkende at give ham erstatning, da vi efter længere tid med urolige nætter og hyppige opvågninger, opdagede at han var sulten og at jeg åbenbart ikke havde noget mælk til ham.
Hans daglige rutine er således:
05.00-06.00 Vågner og står op. Får en flaske med erstatning. Spiser ca. 100 ml.
08.00-09.00 Får en flaske med erstatning (spiser 150-180 ml) og sover ½-1 time.
09.30 Havregrød med frugtmos. Drikker vand til.
10.30 Får tilbudt erstatning inden vi går tur med barnevogn i 1½ time, men er sjældent særlig interesseret i at få noget mad.
12.00 Frokost. Mos (grøntsager/kød), evt. frugtmos til dessert. Vand til.
14.00 Får tilbudt erstatning i løbet af eftermiddagen (dvs. ikke altid lige kl 14) og spiser måske 180 ml. Går enten tur med barnevogn, hvor han gerne sover 1 time, eller tager en ½ times lur hjemme i sin seng.
17.00 Aftensmad. Mos (grøntsager/kød), frugtmos til dessert. Vand til.
18.45 Efter bad, nattøj osv., får han en flaske vælling (Spiser som regel 100-150 ml, men indimellem tager han 220 ml, som er den portion vi laver) og bliver lagt i seng.
19.00 Sover
21-22 Vågner og spiser ca. 200 ml erstatning.
02-03 Vågner og spiser ca. 200 ml erstatning.
Han trives fint. Er en meget glad dreng, der ifølge diverse udviklingsoversigter osv. er langt foran sin alder. Han elsker at lege og tumle og er meget nysgerrig.
Vi giver ham Hipp 1, men overvejede, indtil i dag, at give ham Hipp 2 om aftenen/natten pga. større jernindhold, men kan nu se på pakken, at der samtidig også er en del flere kalorier i, så det er vel en dårlig idé?
Ifølge vores sundhedsplejerske herovre, skal vi helt skære maden væk om natten, men jeg er sådan i tvivl om han er klar til det. Kan man evt. tilbyde ham mindre mængder, eller er det bedst bare at fjerne det helt? Jeg læste i et eller andet dansk hæfte, jeg havde fået af min mor fra Danmark, at børn først var klar til at sove igennem uden mad når de var 8-9 måneder, så ved ikke helt hvad jeg skal gøre.