Svar: Overvægtig dreng
4. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt høre at I har en stor, sund og dejlig dreng, som hele tiden er vokset rigtig meget. Du har bestemt ret i at han ligger i den høje ende og min umiddelbare tanke er, at det har været helt okay, så længe han kun fik modermælk, men nu hvor han er gået over til skemad og erstatning, så er det vigtigt at I sikrer jer at han ikke overspiser.
Det er sådan at børn som får flaske nogle gange godt kan spise mere end de egentlig har behov for og det kan her være nødvendigt at tilbyde barnet en sut lidt ekstra. Hvis han bruger sut vil det således være en god idé at benytte jer af den. Jeg kan også se at du en gang imellem tilbyder ham flasken, men hvor han ikke rigtig har lyst og det er super godt. Det viser jo at han umiddelbart har en fin evne til at selvregulere og ikke bare spiser hvad han tilbydes.
Planen for dagen ser fin ud og jeg vil anbefale at du begynder at tilbyde ham skemad 3 gange dagligt, samt flasker forskudt for dette. Sammen med skemaden kan han få vand af en kop.
Det er helt rigtigt, som jeres sundhedsplejerske har sagt, at han ikke længere behøver mælk midt om natten. Jeg synes derfor I skal forsøge at fjerne den flaske der ligger midt nat, tilbyde ham en sut, vand, hjælpe ham med at skifte stilling osv i stedet for. Man siger at børn efter 6 måneders alderen rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk om natten, men fint er i stand til at få dækket deres behov om dagen. Om natten betyder i tidsrummet mellem kl. 24-06.
Derudover tænker jeg at I skal sørge for at tumle lidt med ham, så han bliver bevæget og bruger sig selv fysisk. Hjælp ham med at trille, sørg for at lægge ham på maven dagligt så han bliver tvunget til at bruge sig selv og sin krop og ikke får lov til at ligge hvor han bliver lagt:o)
Det kan være udmærket at forsøge med hipp 2 til natten, fordi det kan mætte lidt mere og dermed være med til at mindske hans mælkeindtag. I løbet af dagen synes jeg dog I skal beholde hipp 1, som han jo trives med og er rigtigt glad for og I har fuldstændig ret i at han ikke behøver de ekstra næringsstoffer, som findes i hipp 2, men til natten vil det måske kunne gøre jer godt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.00-06.00: Flaske med modermælkserstatning
Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sidde med, appelsinskiver, melon, blomme eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske ca kl. 10
Frokost 12.00: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Sidde med lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden. Evt. lidt frugtmos til dessert som nu.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13.30-14.00
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske og tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, brødskorper eller lignende, vand af kop.
Aften 17.30-18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger, en kartoffelbåd eller lignende i hånden. Smage lidt af jeres mad, så udgangspunktet stille og roligt bliver det I spiser. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske hipp 2 eller vælling som nu ca kl. 19-19.30
Sen aften ca kl. 23: Flaske med mme
Nat 23-05: Sover uden at få mælk, kan tilbydes vand, hvis han er tørstig.
Som du kan se af min plan, så anbefaler jeg at han nu tilbydes skemad 3 gange dagligt og tilbydes flaske ca 6 gange. Måske vil han reelt kunne nøjes med færre flasker, men igen har jeg fornemmelsen af at han godt kan selvregulere og da han er en stor dreng, skal han jo også have den mælk han et eller andet sted behøver. De 6 flasker burde kunne dække hans mælkebehov fint.
Lige nu er det hovedsageligt kun flasken midt nat der er fjernet og det kan godt være at I kan få en flaske mere væk i løbet af dagen. Det afhænger helt af hvor meget han når ned på i indtag ved at følge ovenstående plan. Det at tilbyde skemaden før flaske skulle gerne automatisk nedsætte hans mælkebehov. Du skal regne med at han har behov for ca 750-850ml mme dagligt ved siden af sin skemad, med den alder han har nu. Kan han nøjes med lidt mindre, så er det også okay, men det gennemsnitlige indtag ligger der omkring, hvis barnet i øvrigt spiser godt.
Det er rigtig flot og du må have haft en super god mælk, med den vægtøgning han har lagt for dagen. Det er ikke umiddelbart problematisk at børn tager meget på, når de ammes. Derfor er I også indtil nu blevet beroliget af alle, men netop fordi han nu er overgået til mme, så er det vigtigt at sikre sig at han ikke overspiser - modsat skal han jo ikke ligge og græde af sult, så det er med at finde en balance, hvor han er glad og tilfreds og får den mad han skal have uden at han spiser for meget:o) Det kan måske netop gøres ved at tilbyde ham flasker næsten som han plejer og så tilbyde ham en lille smule mindre hver gang...
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske