Brev:
Søvn og tvillinger - 6 mdr.
4. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Søvn og tvillinger - 6 mdr.
Hej Helen,
Vi har nu forsøgt at lægge vores tvillingedrenge (6 måneder) sammen og sove, og de vækker desværre hinanden konstant, så det har vi opgivet. Det gav om muligt endnu mere uro om natten. De sover således stadig hos hhv. far og mor. Selvom jeg er ked af, at min mand og jeg ikke sover sammen, sætter jeg pris på den nattesøvn, det giver.
Jeg er dog bekymret for, at det bare vil blive endnu sværere at få tvillingerne til at sove i samme rum og i deres egen seng. Det er jo ikke en holdbar løsning i længden, at den ene sover med mor i dobbeltsengen og den anden i sofaen i stuen med far. Kan vi forvente, at de selv vil vokse fra dette, eller skal vi til at gøre en aktiv indsats nu? Vores energi ligger på et meget lille sted, så vi er meget tilbøjelige til at give hurtigt op over for nye indsatser.
Et andet problem har imidlertid også meldt sig: Deres 2. middagslur fungerer ikke særlig godt. Tvillingerne står op kl. ca. 6.30 om morgenen, får morgenmad kl. 8.00 og lægges til at sove kl. 9.30. Her falder de nemt i søvn og kan sagtens sove 1½-2 timer uden overhovedet at vågne, hvilket jeg sætter meget pris på, da det er mit eneste frirum i løbet af dagen.
De får frokost kl. 12 og en flaske mælk (50-100 ml) ved 13.30-tiden. De ammes ved 14.30-tiden, og herefter kan de finde på at powernappe en halv times tid på ammepuden, men så vågner de og er friske. Jeg kan ikke få dem til at falde i søvn. Jeg har prøvet alt: Gå tur i barnevognen, lægge dem i voksiposer i sansegyngen, lægge dem i deres sovebarnevogn på altanen (som til 1. middagslur) o.a. Intet virker, de er simpelthen ikke trætte nok. Og inden jeg ser mig om er kl. 16 eller senere, og så må de helst ikke sove, for så kan de ikke falde i søvn om aftenen. Dvs. de dage, hvor det fuldstændig kikser, får de kun de to timers middagslur fra 9.30-11.30 og måske et kvarters tid fra 14.30-14.45. Med det resultat er de er helt uudholdeligt overtrætte når vi når til kl. 18, og så kan min mand og jeg ellers bruge de næste par timer på at holde dem hen til kl. 20, hvor de skal i seng.
Der er så mange af de gode råd, du har givet til andre forældre, som jeg ikke kan forsøge mig med, fordi der er to børn, der ikke vil sove. Jeg kan således ikke koncentrere mig om ét barn ad gangen, for der ligger et andet og græder ved siden af eller larmer på anden vis. Det frustrerer mig, at jeg ikke har tid til at aflæse det enkelte barns behov - det kan jo være, at den ene har brug for at blive ammet i søvn, mens den anden har brug for at blive vugget, men det kan jo ikke lade sig gøre, når jeg er alene med dem om dagen.
Jeg ser frem til at høre dit syn på sagen, både nattesøvnen og 2. middagslur.
Tvillingemor.