Svar: Flaskestrejke
4. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Nogle børn vælger jo den ægte vare og fravælger flasken og din dreng er ved at være så gammel nu at han måske er nået dertil, hvor han tydeligt markerer hvad han helst vil...
Det betyder dog ikke at du ikke stadig kan arbejde på at tilbyde ham flaske en gang imellem, da du oplever at dette fungerer bedst for jer og jeg tænker her at der er lidt forskellige overvejelser du kan gøre dig.
For det første synes jeg du skal prøve at amme ham på begge bryster ved hver amning. Starte med at tilbyde ham den ene side, skifte ham og så tilbyde ham det modsatte bryst. Først derefter er han færdig med at spise og kan så få en sut, blive svøbt og falde i søvn.
Hvis du så oplever at han fortsat ikke bliver mæt nok hos dig, så kan du forsøge med en flaske, men med amning fra begge sider, så behøver det ikke være hver gang. At han efter amning afviser flasken kan jo godt være et signal om at han ikke er yderligere sulten, men måske i stedet har behov for en sut og hjælp til at falde til ro.
Da du er glad for flasken og de sammenhængende timers søvn den kan være med til at give, så kan du vælge at bibeholde flasken om aftenen inden natten. Det kan måske mætte ham lidt mere, så du om natten har mulighed for at få lidt mere sammenhængende søvn. Du skriver at du tilbyder ham profylac og nutramigen og jeg tænker at det må der være en grund til - har du og/eller din mand problemer med allergi, astma eller børneeksem?
Jeg spørger naturligvis, fordi det er sådan at Nutramigen og Profylac smager rigtig surt i forhold til modermælk og også i forhold til andre type erstatning. Derfor kan det sagtens være smagen af mælken han ikke bryder sig om og derfor naturligt foretrækker modermælk. Det er sådan at din mælk er meget mere sød og hvis det er lægeordineret at han har brug for den specielle erstatning, så kan du i en periode forsøge at søde mme med lidt sukker (1 tsk. sukker i 100ml mælk) for at se om han så vil tage imod den.
Alternativet er at skifte til en almindelig modermælkserstatning - i givet fald kunne du så prøve med f.eks. Nan H.A. som også har en allergi forebyggende effekt, bare ikke så stor som Nutramigen og Profylac.
Du skriver at han har fået 50ml 3 gange dagligt efter amning og det er umiddelbart en pæn stor mængde - derfor lyder det et eller andet sted også som om at han har været sulten og at det at han ammer så hyppigt er et reelt behov. Det er dog sådan at det netop er hyppigheden af amning som øger din mælkemængde og kunne det tænkes at han har øget din mælkemængde i forhold til tidligere - eller oplever du at mængden er den samme? Det har naturligvis noget at sige i forhold til hvorvidt du skal supplere ham eller ej.
Når du giver ham flasken så kan du prøve at lægge ham ved siden af dig. Det at ligge i din favn forbinder han jo med amning og derfor bliver han måske forvirret og kan ikke finde ud af hvad han skal. Det kan også være en mulighed at lægge ham på dine lår eller far kan forsøge at give ham og se om han har mere held. Han forbindes ikke med amning og lugter ikke af modermælk.
Så mit råd til dig er altså at du forsøger at ændre på din ammerytme, så du ammer fra begge sider og på den måde sikrer dig at han er fyldt godt nok op og ikke behøver amme igen efter kun 2 timer. Derefter vurdere om en sut og svøb er nok til at få ham til ro eller om han derudover behøver ekstra erstatning. Så skal du overveje behovet for den specielle erstatning, evt. forsøge at søde den eller alternativt skifte mærke og tilsidst kan du overveje om du kan finde anden måde at tilbyde ham flasken på, så han ikke ligger i favn, da dette forbindes med amning.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske