Brev:
Ændret adfærd mht. humør, spisevaner og søvn
5. marts 2008
Alder:
14 mdr.
Ændret adfærd mht. humør, spisevaner og søvn
Kære Helen
Det er lang tid siden – heldigvis – men nu søger vi din ekspertise igen :-)
Vores ellers (relativt) nemme og glade pige har pludseligt skiftet adfærd, der har gjort dagene virkeligt hårde og sure for vores lille familie.
Hun startede i vuggestue da hun var 11 mdr. og havde en langsom, god indkøring over en måned, da min mand havde barsel imens. Hun har altid elsket vuggestuen og samværet med andre børn, og de er meget glade for hende dernede – melder tilbage at hun er så glad, spiser og sover godt. Det er jo dejligt.
Derhjemme er det dog helt anderledes inden for den sidste uge. Hun er pyldret, mor-syg (det har hun ellers aldrig været før, da min mand og jeg har delt barslen 50/50 og har altid været lige meget ’på’), vil holdes hele tiden, klynker og virker konstant utilfreds. Hun vil overhovedet ikke spise til aften – vil ikke engang smage på maden, og hun har ellers aldrig været kræsen før og har spist med stor appetit – og vi har sågar været omhyggelige med at lave hendes livretter (hun får aldrig usund mad, slik, saft o.l.) såsom frikadeller og grøntsagstærter.
Hun virker sulten, men bryder helt sammen ved bordet og kniber læberne demonstrativt sammen – lige meget om vi giver hende maden eller hun får lov selv. Det ender med at hun bliver fuldstændig hysterisk, smider maden på gulvet (som hun får skæld ud over og bliver endnu mere ked af det) og må tage hende op ad stolen og til sidst lægge hende i seng uden mad :-( Vi sørger for at spise kl. 18, så hun ikke bliver for træt, og hun får ikke noget mad efter kl. 15.30, hvor hun får eftermiddagsfrugt.
Nætterne er blevet frygtelige. Fra at hun kunne sove fra 19.30-06.30 med måske en enkelt opvågning til sutten, vågner hun nu om natten og er fuldstændig ude af den og bliver til sidst helt hysterisk, selvom vi har hende oppe, vugger og trøster hende. Til sidst har vi måttet tage hende ind til os i sengen, hvilket har givet os søvnløse nætter, da hun er så urolig, vågner hele tiden, roder rundt og vil ligge opad/ovenpå mig.
Hun er også begyndt at savle helt ekstremt. En savlesmæk er gennemblødt i løbet af 10 minutter. Vi kan ikke rigtigt se noget i gummerne mht. tænder.
Vi har fået tjekket hendes ører, og hun har i nogle måneder haft lidt væsketryk i dem, men det er ikke steget, og ørelægen sagde også, at det ikke gør ondt på hende, så det er heller ikke det.
Som sagt har dette ’show’ foregået en uge nu, og vi er så trætte af det hele med sur baby og ingen søvn. Vi savner vores lattermilde pige ;-)
Har du et bud på, hvad det er, der sker?
Mange hilsner
De trætte forældre